Adwords újratöltve. Ma megnézzük, mitől lesz jó egy Adwords és mikre ügyeljünk feltétlen.

„Tanár Úr, elnézést a késésért!” Szólt tőlem elég sűrűn iskolai éveim alatt. Hát most tőled kérek elnézést, kedves olvasó, ugyanis csak ma tudom prezentálni az Adwords alapok folytatását, de cserébe ma mindenre kitérünk! Szóval vágjunk is bele, nézzük meg milyen mérőszámai vannak, mik befolyásolják sikerét, illetve miként érdemes ennek az egésznek nekifogni. Nincs más hátra, mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Először is, ahogy azt már régebben megírtuk “Mérni kell!” Ez nem csak a vérnyomásodra igaz, de kampányaidra is. Tudnunk kell mire megy el a pénz és az amire elment miként teljesít, érdemes-e folytatni amit csinálunk, vagy valahol változtatni kell a stratégián. Egyik mérőszámunk a CPC azaz Cost Per Click. Ahogy azt már mondtam, az Adwords kattintás alapon “számláz” azaz a hirdetésre történő kattintások függvényében kell fizetni. Na de mennyit? A CPC ezt mutatja, beállíthatjuk, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni, egyet jegyezzünk meg, a beállított összeg nem lehet kisebb 5 centnél. Emellett találkozhatunk még a CTR, vagyis Click Through Rate mérőszámmal, ami az átkattintásokat jelenti. Ez annyit mond el, hogy a hirdetésedre hányan kattintanak rá. Például, ha a CTR 20% az annyit jelent, hogy minden ötödik ember kattintott rá a hirdetésedre azok közül akik látták. Illetve beszélhetünk még CPL, magyarán Cost Per Lead mutatóról. Ez 1 ügyfél megszerzésének költsége. Ezt úgy kapjuk meg, hogy ismerjük a kampány teljes költségét és azt elosztjuk a megkeresések, azaz kattintások számával. Végül pedig a sort a CPT zárja, ami a Cost Per Transaction, ami azt mutatja, hogy adott érdeklődő végrehajtott-e valamilyen tranzakciót, és annak mekkora költsége volt. Ez nyilván nem lehet nagyobb az átkattintásoknál, mivel abból lehet csak vásárló, aki rákattint a hirdetésünkre.

Oké, tudjuk már mi ez az Adwords, milyen fontosabb mutatószámai vannak. Kicsit menjünk bele abba is, hogy mi befolyásolja a sikerét, hogyan érdemes felépíteni egy ilyet. Alapvetően három tényező határozza meg Adwords hirdetésünk sikerét, amit Quality Score néven említenek. Ez egy 1-től 10-ig terjedő skála, nyilván minél magasabb az értéke, annál sikeresebb a kampány. Magát a kampányt a Google pontozza, és bizony a Google az online kommunikáció zsűrijének Puzsér Róbertje, mivel nem csak az organikus találatok esetében, de a fizetett hirdetéseknél is a relevánsabbnak minősített tartalmat akarja a felhasználóhoz eljuttatni, mert a keresőmotor célja, hogy a user megtalálja a kérdésére a választ és legközelebb is azt a keresőt használja. Első tényezőnk a kulcsszó relevancia, azaz adott kifejezés mennyire felel meg a hirdetés szövegének, a hirdetés szövegezése tartalmazza-e a kulcsszót, mekkora volt a korábbi CTR és CPC? Magyarul a kiválasztott kulcsszavunkkal korreláljon a hirdetés szövege. De ne csak a “csali” legyen jó, az csak az egyik része a teljes folyamatnak. Ha horgunkon a halacska, azt még miután befogtuk egy jól összerakott hűtőládába kell tenni míg hazajutunk vele, különben kiugrik. Ez a hűtőláda lesz a landing page! Ez a másik két pontunkat nagyjából át is öleli, ami a landing page és a UX, avagy User Experience. A Google ahogy azt már mondtam elég szigorúan rangsorol és fő célja a felhasználó problémájának minél szélesebb körű megoldása. Éppen ezért, ahogy az organikus eléréseknél is, itt a fizetett verziónál szintén nézi az oldal szerkezetét, tartalmát. Fontos elemek, hogy az érkezési oldal szövegezése mennyire kapcsolódik a hirdetéshez és a kulcsszavakhoz, azaz releváns-e, köthető-e párhuzam a hirdetés és a hirdető oldal között. Ezt például az alapján is tudja mérni, hogy a hirdetésre kattintó felhasználók mennyi időt töltenek az oldalon, miként viselkednek ott. A fő lényeg, hogy a hirdetés szövegét kiegészítse, megerősítse az oldalon található tartalom. Ami a legfontosabb, hogy a user azt kapja az oldalon, amire a hirdetés alapján számít. Ez a későbbi vásárlásának kialakulását is megkönnyíti.

adwords-2

De persze nem csak az a fontos, hogy azt kapja ami számára érdekes. Az szintén elsődleges, hogy miként kapja ezt. Itt jön a képbe a UX, főleg az oldal betöltésének sebessége és a könnyű kezelhetőség. Az átlagos fogyasztó 2-4 mp-nél nem vár többet egy oldal betöltésére, ezt a Google is jól tudja és bizony ennek megfelelően nem kedvez azoknak az oldalaknak és hirdetéseknek, akik ezt nem tartják be. Mellette a reszponzivitás is mindig feljön, mint UX befolyásoló tényező. Manapság a keresések több, mint 50%-a érkezik valamilyen mobileszközről (telefon, tablet) és ugye nem mindegy, hogy egy oldal csak asztali képernyőn mutat jól és kisebb képernyőn szétesik, olvashatatlan, vagy pedig minden képernyő méreten egyaránt olvasható és gyorsan betöltődő oldalról beszélünk.

Mitől lesz összességében jó, a jó landing page? Lássuk hát összeszedve!

  1. Lényegretörő

Ahogy azt már írtam, kötődik a hirdetéshez, kiegészíti azt, kifejti az ajánlatot. Fontos, hogy különböző termékcsomagok esetén eltérő Adwords hirdetés és landing page szükséges, hogy ne szerepeljen egy helyen a fogkefe és a mellimplantátum. Érdemes elkerülni az ilyet.

  1. Cselekvésre ösztönöz

CTA felületekkel, gombokkal tarkított. Továbbvezet bizonyos almenükbe, ahol még több információt tudhat meg a user, illetve vásárlásra is van lehetőség. A célunk, hogy minél több időt töltsön az oldalon barangolva a látogató, mivel ez igazolja a Google-nek, hogy jó a hirdetés, hisz sok időt tölt ott a user.

  1. Meghatározott a konverziós tölcsér

Ki kell jelölni az utat, végigvezetni az aloldalakon az érdeklődőt, bonyolultabb termék esetén először mélyebb információt érdemes adni, egyszerűbb termék esetén lehet előrébb tervezni a vásárláshoz vezető CTA-t.

  1. Nem kér sok személyes infót

Csak a legszükségesebb adatokat kérjük el, különben a látogató hosszúnak találhatja az űrlapot és lelép vagy nem ad meg bizonyos adatokat. Sokszor elég csak a név és email cím, vagy telefonszám. Bizonyos előnyök esetében hajlandóak lehetnek többlet adatok megadásának, ha azzal nyerhetnek valamit, de ellenérték nélkül ne kérjünk el a szükségesnél több adatot. Illetve legyen egy adatvédelmi link beillesztve amire kattintva a látogató megtudja, mire használják fel az adatait.

          5. Technikailag optimalizált és korrelál a hirdetéssel

 Gyors betöltődés, minden képernyőn olvasható, azt adja, amire a fogyasztó a hirdetés alapján számít. Ez mind az, amit a keresőmotor is elvár.

Összességében ezek lennének azok, amikre figyelni kell, ha az ember Adwords-re adja a fejét, persze ezek rettentően csak az alap dolgok, amikre mindenképpen érdemes ügyelni.

Források:

http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/PPC_kampanyok/AdWords_kampany_mutatok.html

http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/PPC_kampanyok/Quality_Score_-_Az_AdWords_minosegi_pontszama.html

http://www.webma.hu/Szolgaltatasok/Google_Adwords_kampany/Adwords_kampany_beallitasok.html

http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/PPC_kampanyok/Hatekony_erkezesi_oldal.html