A trilógia zárása. Megtudjuk, miként és milyen felületen kommunikáljunk hatásosan!

Új év, új élet, új lehetőségek, csak én maradtam a régi. De ez nem jelenti azt, hogy ne hozakodnék elő új témákkal. Első körben viszont még adósotok vagyok egy témával, még pedig a trilógia záró részével. Első két részünk arról szólt, hogy milyen viszony fűzi korunk fogyasztóját a klasszikus, egyirányú kommunikációs stílusban készült reklámokhoz, majd megbeszéltük, hogy az emberek nagy többségét milyen felületen találhatjuk meg. Most pedig megnézzük, ahogy azt már ígértem, hogy mi lehet a megoldás, tudván, hogy a fogyasztó viszolyog a reklámoktól, de cserébe éjt nappallá téve online üzemmódban van. Ahogy az tavaly is, úgy az újévben is, nem maradt más hátra, mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Szóval, kommunikáció. Az első és legfontosabb, tisztázni, hogy a „user” olyan, mint az autószerelőhöz betévedt ember. Utálja, ha hülyének nézik. Tudja, hogy a reklámban elhangzottak nem fedik 100%-osan a valóságot, direkt túlzások, enyhe ferdítések, olykor-olykor a valóságtól elrugaszkodott ígéretek „színesítik” azokat. Nem beszélve arról, hogy megzavarja őt az éppen végzett tevékenységében, például egy, a videók elejére elhelyezett Youtube reklám olyan a felhasználónak, mint az anyós. Nem látja szívesen, de ha mégis összehozza vele a balsors, alig várja, hogy vége legyen. Persze kivétel akad! Párom anyósa például világi jó ember. Miért pont az online videók előtt elhelyezett hirdetést hoztam példának? Mondhattam volna televízió reklámot is, vagy sajtót. De éppen azért nem tettem, mert, ahogy azt már az előző részből megtudtuk, a világ tendál a digitalizáció felé és egyre szélesebb körű az Internet penetráció, egyre több ember részese az „always online” korszaknak, amikor, ha 0-24 nem is a képernyőt, vagy a telefon kijelzőt bámulva ül az ember egy kávé fölött, de mégis van a közelében legalább 1 olyan készülék a nap folyamán 1 méternél kisebb sugarú körben amely folyamatos Internet hozzáféréssel rendelkezik, ezáltal bármikor elérhető, megszólítható. Az már csak ha hab a kyber tortára, hogy az esetek döntő többségében már telefont, vagy tabletet használ a user. Egy a lényeg, hogy világunk folyamatosan egyre „mobilabb” lesz, azaz hordozható és mellette digitális. Az embereket pedig nem érdekli csak az, amiben valamilyen értéket vélnek felfedezni. Mi is lesz ez? Miről akar ez a harmadik rész szólni? Kicsit had segítsek:

TIA image

Ahogy az látható, a két legelfogadottabb hirdetési forma a WOM azaz World Of Mouth (amit manapság a web 2.0 és lassan web 3.0 korában World Of Mouse-nak is neveznek) mely az ismerősök, család, szomszédok, barátok ajánlását takarja, ugyanis az ember jobban hisz egy olyan valakinek, aki nem a márka oldalán áll, akinek semmilyen gazdasági haszna nincs abból, ha ajánl egy adott terméket vagy szolgáltatást. A másik szintén elfogadott platform pedig a márka saját weboldala, ahol információkat, tartalmakat oszt meg a felhasználó számára. Szóval amikkel most foglalkozni fogunk, az a social media megjelenés és a weboldal. Alapjában manapság (és ez folytatódni fog a jövőben is) már nem a termékelőnyök hangsúlyozása és a fogyasztó racionális úton való meggyőzése a feladat. Az új trend a felhasználókkal való kétirányú kommunikáció és partnerként való kezelésük! Mire is gondolok itt pontosan? Egyfelől ne nézzük őt madárnak, nem tollas a fogyasztó háta! Másfelől pedig foglalkozzunk a lelkével. Tekintsük egyenrangú félnek, akinek segítünk, akinek kérdését válaszra méltatjuk, akinek kritikáját fogadjuk, visszajelzünk rá és aszerint próbálunk a jövőben eljárni. Miben segít nekünk egy közösségi médián használt oldal? Könnyedén beszélhetünk a fogyasztóinkkal, és ami nagyon fontos, ŐK IS képesek velünk kommunikálni! Megoszthatják aggodalmaikat, ötleteiket! Emellett szintén jó eszköz az általunk generált tartalom megosztására, amivel segíthetjük, szórakoztathatjuk, informálhatjuk fogyasztóinkat és új fogyasztókat nyerhetünk meg. Naprakész, folyamatosan friss információkkal láthatjuk el őket, bevonhatjuk különböző játékokba, kérhetjük ötleteiket, történetüket, például az első találkozásuk történetét a termékünkkel stb. Közösséget alakíthatunk így ki, lojális fogyasztókká változtathatjuk a fogyasztóinkat. Kitűnhetünk a márkák közül, mi lehet az a márka, amelyik nem csak eladni akar, hanem segíteni, meghallgatni, a fogyasztó véleménye alapján változni, a fogyasztó ízléséhez idomulni, bevonni őt.

Emellett fontos a weboldal is. Miért? Egyfelől ha csak közösségi média felületen vagyunk jelen akkor rettentően ki vagyunk szolgáltatva annak a felületnek a karbantartójának, elérhetőségének, kénye-kedvének. Mivel nem mi uraljuk a tárhelyet, nem mi tartjuk üzemben. Emellett csak egy social media felület kevés, csonka lenne a vállalat.

A fogyasztó manapság ha bármi nyűgje, baja van mit kap a kezéhez? 2016 ősze óta első körben a telefont! Majd mit ír be? Google! És már keresi is azt a vállalatot ami segíteni tud a problémáján.

Egy weboldal kell, méghozzá a mobileszközök elterjedése miatt egy minden képernyőn profin megjelenő weboldal kell (azaz reszponzív) amit a felhasználónak nem nehéz olvasni legyen szó akár asztali eszközhöz tartozó képernyőről, akár egy, a zsebben elférő mobiltelefon képernyőjéről. Mindemellett a Google 2015 tavasza óta díjazza a reszponzív weboldalakat, mivel neki is érdeke, hogy a felhasználó az első néhány találatban könnyen kezelhető, hasznos tartalommal bíró weboldalakat kapjon meg találatul. Illetve kell egy weboldal, hisz ott tudjuk a felhasználókat tartalommal ellátni a social media mellett, hiszen itt akár hosszabb gondolatokat is közölhetünk (blog) illetve weboldal típustól függően akár jutalmazhatunk is kuponokkal, vagy egyéb akciókkal. Termékeinkről itt találnak részletes információt és itt tudják ellenőrizni cégünket. Első randi előtt megnézzük a kiszemelt Facebookját.

Első vásárlás előtt pedig megnézzük a vállalat weboldalát, mit árul el róla, kellemes lesz-e az első benyomás.

Összegezve tehát amit ebből a trilógiából megtanultunk, ne tolakodjunk egyirányú kommunikációs reklámokkal, ne meggyőzni akarjuk a fogyasztót, hanem partnerként kezelni, bevonni őt bizonyos döntésekbe, informálni, segíteni őt a témában. Legyünk többek, mint az átlagos márkák és akkor mi jutunk hamarabb a fogyasztó eszébe, mikor döntenie kell.