A technika sokszor forradalmasította a kommunikációt. Ma megnézzük, hogy a marketing szempontjából mit jelent ez, azaz miképp beszéljünk úgy a fogyasztóval, hogy ne fogadja ellenségesen, ne kezelje reklámként.

Fejlődik a tudomány, ezzel együtt változik az ember. Eljutottunk a pattintott kőtől a televízión át az Internetig. Van okosóránk, okostelefonunk, okostelevíziónk, néha azt érzem már minden okos körülöttünk, de mégis mi le vagyunk ebben maradva. Ezen változtatva okosodjunk ma kicsit mi is, és nézzük meg, az új technológiák hogyan befolyásolják kommunikációnkat, mit érdemes márkaként és mit kerüljünk. Nincs más hátra, mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Először a technikai fejlődést nézzük át. Az egész valahol az 1400-as évek körül kezdődött. Sötét, viharos este volt, hidegen fújtak a szelek, amikor is egy Johannes Gutenberg nevű német úriember feltalálta a könyvnyomtatást. Ez éveken, évszázadokon át így tudott létezni, amikor is a XX. század elején Alexander Graham Bell, Guglielmo Marconi és Samuel Morse nyomán létrejött az analóg elektromosságon alapú távközlés és kép- illetve hangrögzítés. Ekkor már nagyobb távolságokat is átölelt a kommunikáció. Ez fejlődött a század végéig, amikor is egy Marshall McLuhan nevű filozófus előállt a globális falu elmélettel. Lényege, hogy az 1900-as évek végére annyit fejlődött a kommunikáció, hogy a Föld minden kis szeglete teljes összeköttetésben állt bármelyik másikkal. Csak bekapcsoltuk a tv-t és már láttuk Vácon, hogy mi történik New Yorkban. Ám ekkor még mindig egy irányú volt a kommunikáció. A 2000-es évek elejéig ez nem is változott. Igaz megjelent a World Wide Web, de először csak az 1.0-ás verzió. Ez továbbra is csak egy irányú kommunikációt engedett meg. De eredeti rendeltetését, ami az információ továbbítása és a kutatással kapcsolatos feladatok támogatása volt, ellátta. Ha pár szóban akarnám jellemezni a web 1.0-át akkor ő lenne a csak olvasható, passzív felhasználói aktivitású, az interaktivitást és fogyasztói tartalmat teljes mértékben nélkülöző hálózat. Ez így volt egy pár évig, majd lassan elkezdtek elszaporodni az üzleti célú, dinamikus alkalmazások és 2004 környékén üdvözölhettük körünkben a web 2.0-t!

web 2.0

A „webkettő” legnagyobb különbsége nem csak a web 1.0-ás társához, de az eddigi minden kommunikációs formához képest, hogy K-É-T   I-R-Á-N-Y-Ú kommunikációt tesz lehetővé! A web 2.0 nem csak olvasható, de már szerkeszthető is. A felhasználó saját tartalmával gazdagíthatja a hálózatot. De nem csak tartalmat oszthat meg, de már meglévő tartalmakat minősíthet. És itt a lényeg! Maga a tény, hogy a webkettes változás létrejött és az átlag felhasználó is tartalmat tehet közzé és kifejezheti véleményét megváltoztatta a fogyasztó hozzáállását az Internethez és ez megváltoztatta a fogyasztó reklámokhoz való viszonyát is, ami a velük való kommunikációra is hatással van. Eddig az jelentette a reklámot, ha a tv-ben, rádióban, online felületen bannerek által azt sulykoltuk a fogyasztó fejébe, hogy a mi termékünk ezért és ezért jó. Ez jobb, mint a konkurens vállalat terméke. Ettől a terméktől ezt meg ezt fogod elérni, jobb lesz tőle az életed. Ez a típusú kommunikáció USP alapú volt, a termék USP-jét hangsúlyozta, ami nem más, mint a Unique Selling Proposition, azaz a termékelőnyt kommunikálták. Most, hogy a fogyasztó képes reagálni bármire és tudja, hogy adott kategóriájú termékek nagyjából ugyan arra képesek ezért ez már nem juttatja előbbre a márkát. Most, hogy a fogyasztóval már képesek vagyunk beszélgetni, éreztetni kell velük, hogy nem nézzük őt hülyének. Most már partnerként kell rá tekinteni, be kell őt vonni a kommunikációba! USP helyett már UEP-t hangsúlyozunk, azaz a Unique Emotional Proposition-t! Az ember érzelmi alapon dönt az élet sok területén. Így van ez a vásárláskor is! Amikor döntési helyzet elé kerül, és teszem azt két fogkrém közül kell válasszon amik ugyan azt tudják, azt fogja választani, amelyik hamarabb az eszébe jut. És melyik fog hamarabb eszébe jutni? Amelyikkel már vannak közös élmények! Igen, élmények! A fogyasztóval való kommunikáció során aktivizálni kell őt, párbeszédet folytatni, számára releváns információt kell megosztani vele. És pont ez az új kihívása a marketingnek, ugyanis már nem elég pusztán kreatívnak lenni. Ki kell aknázni a web 2.0 nyújtotta lehetőségeket.

A technika sokszor átformálja az ember viselkedését. Például 10 évvel ezelőtt még bárki elvolt okostelefon nélkül. Manapság, hogy a technika annyira fejlett lett, hogy tömegszám gyártják az okostelefonokat, és némelyik okoskészülék már igen olcsón megkapható, így mostanra elértük azt a szintet, amikor már az ember csak hiszi, hogy képes meglenni okoskészülék nélkül, de annyira hozzá szokott, hogy annak hiányát nem tudná kezelni. Ugyan így van ez a kommunikációnál. A fogyasztó az évek alatt megszokta, hogy ő is tartalmat állít elő, hogy a két irányú kommunikáció révén képes kommentelni, számít véleménye, ugyanis lájkol, megoszt. Ezt pedig figyelembe kell venni kommunikációnk során, és úgy alakítani azt, hogy a fogyasztónak meg legyen az alkalma élni a technika nyújtotta lehetőségeivel és aktív szerepet vállalni a kommunikáció során.

Ennyi lett volna mai szösszenetünk, zárásképp annyit mondanék csak, hogy… „Hegyi beszéd” helyett párbeszédet a népnek!

Forrás:

http://wittycookie.wordpress.com/2012/06/04/what-are-the-major-differences-among-web-1-0-2-0-and-3-0/