Van, hogy azt hisszük mindent jól megcsináltunk, mégse vagyunk az elsők közt a Google találatoknál. De még az első oldalon sem. Lehet nem véletlen. Mai cikkünkben megnézzük, hol került porszem a gépezetbe!

Újabb témakörünk lezárásához értünk. Már hetek óta másról sem szólt a DAG, csak a SEO-ról. Se content, se lovebrand téma nem ütötte fel fejét, SEOlyan (elnézést, ha ez bennem marad kárt tett volna) amiről általában szó szokott esni. De ha már így alakult fejezzük szépen be keresőoptimalizálásról szóló gondolatmenetünket, melyet ma a szankciók témájával teszünk kerek egésszé. Nincs is más hátra, mint a már megszokott… Vigyázz! Kész! DAG!

Több keresőmotor működik, de ma a legelterjedtebbel fogunk foglalkozni, ami a Google. Először is le kell szögezzük, a Google olyan, mint Dr. Csernus. Büntet! De nagyon! Kiterjedtebb büntetéshálózattal rendelkezik, mint bármelyik nemzet a középkori időkből. De legalább nem vágja le a kezünket, ha nem releváns linktömeg van felhalmozva oldalunkon, vagy spammelt hozzászólások ezrei tarkítják 1-1 aloldalunkat. Na de hogyan is néz ki ez?

A Google-nek alapjában két típusra osztható a penalty listája. Egyfelől vannak manuális penalty-k (azaz büntetések) illetve algoritmikusak. Manuális büntetés esetén valamely dolgozó keze felelős a kialakult helyzetért, azaz miután leellenőriztek egy oldalt és valami nem a szabályoknak megfelelőt találtak szépen kézzel belenyúlnak és csökkentik adott oldal pagerank-jét. (A Google a találati listát alapjában a PageRank-kel állítja össze, ezt az összetett eljárást Amerikában szabadalom is védi. A PageRank egy oldal linknépszerűségét mutatja. Adott kulcsszóra adott oldal a linkek és tartalma alapján mennyire releváns. Tehát lehet, hogy a Microsoft oldala ezerszer elismertebb, ismertebb, de speciel content-marketing, keresőmarketing kulcsszavakra más oldal fog elöl szerepelni, mondjuk egy blogger oldala, aki ezzel a témával foglalkozik. Mert ahogy már mondtam, a Google célja, hogy a user számára az első helyen szereplő oldalak megoldást nyújtsanak a keresett problémára, mivel akkor fogja minél több user a keresőt használni, ha az gyorsan, kényelmesen segít. Ahogy azt a gpr.hu oldalon nagyon okosan megfogalmazták: „Ha a Google nem a legjobb weblapokat hozza fel, akkor az emberek leszoknak a Google használatáról. Vagyis alapvető érdeke, hogy a legjobb weblapok kerüljenek az élre. Tégy meg mindent, hogy a tiéd legyen a legjobb weboldal az adott témában!” Magyarán tartalmad legyen friss, releváns!!! Azt gondolom már mondanom sem kell, hogy egyáltalán legyen tartalmad.) Az ilyen manuális szankció csak a kiválasztott oldalt érinti, mivel ahogy már mondtam a Google munkatárs megnéz adott oldalt és eldönti, hogy az érdemel-e büntetést, vagy sem. Amennyiben a Search Console-ban regisztrálva van honlapunk, erről tájékoztatást kapunk. Illetve a felülvizsgálatot is ezen a felületen kérheted, amennyiben már megszüntetted a megrovás okát.

Másik kategória a manuális mellett, az algoritmus alapú szankció. Van a Google-nek úgynevezett alapalgoritmusa, melyet folyamatosan futtat, folyamatosan büntet/old fel büntetést. Ez lényegében a nap 24 órájában működik. Ezzel szemben amibe részletekbe menően fogunk ma belemenni, azok az egyéb algoritmusok, melyek a főalgoritmus mellett üzemelnek. Tulajdonságuk, hogy nem rendszeresen vizsgálják felül az oldalakat, hanem megvan mindegyiknek a maga frissítési ideje, amikor is az előző alkalommal büntetett oldalak kerülnek felülvizsgálatra, hogy érvényes-e még rájuk a büntetés, vagy már fel lehet őket menteni minden vádpont alól, illetve az eddig nem szankcionált oldalak is átvizsgálásra kerülnek, és szükség esetén büntetést szabnak ki rájuk. Na de mik ezek az algoritmusok és mire számítson az az oldal, amelyet büntetnek?

ping

Első algoritmusunk a Pingvin. Neve ellenére közel sem olyan kis aranyos, mint a hóban totyogó névadója. Több frissítésen ment keresztül, jelenleg a Pingvin 3.0 verzió él, melyet idén ismét fejlesztettek. Elődjei 2012. áprilisában, májusában, októberében kerültek frissítés alá, majd ezt követően már csak 2013 májusában és októberében, illetve 2014 októberében. Láthatjuk, hogy két frissítés közt eltelhet akár 1 év is. Ilyenkor ahogy feljebb már említettem ez azt jelenti, hogy pl. 2012 októberében az átvizsgálás során oldalunk bűnösnek bizonyult, és hiába javítottuk ki a hibát 2 hónapon belül, a büntetés felülvizsgálata csak 2013 májusában történik meg, azaz addig bizony él a szankció. De mit vizsgál a Pingvin? Algoritmusunk a black hat SEO-t hivatott megelőzni, megbüntetni, azaz a csalás útján népszerűsített oldalakat keresi. Működése során a találati listákon elfoglalt hely legfontosabb alapanyagát, a bejövő, azaz oldalra mutató linkeket vizsgálja. Mivel a célja egy keresőnek, hogy jó megoldást adjon a felhasználó számára, ezért a releváns linkekkel rendelkező oldalakat hagyja a lista elején, míg a „rossz” linkekkel rendelkező oldal szépen hátrasorolódik. És az sem segít ezen, ha a rossz linkek mellett vannak jó, valós, releváns linkek is, az egész megy a levesbe. Ez hatalmas visszaesést jelent adott oldal PageRank-jében. Büntetés alól való feloldást úgy nyerhet egy oldal, ha ezeket a linkeket saját kezűleg eltávolítja. De mi számít „rossz” linknek? Máté Balázs elmondja nekünk:

  • „Linkek link farmokról, vagy külön erre a célra létrehozott gyűjteményekből
  • Linkek, amelyekért fizettél (a hirdetéseket leszámítva)
  • Linkek más témájú fórumokon
  • Más szakterületeket érintő gyűjteményekben
  • Linkek nem világosan kivehető témájú szövegkörnyezetben, vagy szpemmes (csak kulcsszavakra építő) horgonyszövegben.”

Tehát a lényeg, hogy témába illő oldalakról mutasson oldalunkra link, melyet tartalmunk minőségével érdemeltünk ki. (Vagy ahogy már egy korábbi cikkben utaltam rá, linket cseréltünk egy szimpatikus, de témába vágó oldal tulajdonosával.àOff-Page SEO cikk)

Na de nem ért itt véget az élet, a fél állatvilág felvonul algoritmusok tekintetében, következő esetünk a Panda algoritmus. Alapja itt is az oldal relevanciájában keresendő, azaz adott kulcsszóra, kérdésre oldalunk mennyire ad megfelelő választ. Gary Illyés a Google magyar származású munkatársa azt javasolja, hogy tartalmunk legyen hasznos, ami esetleg kevésbé az, azt javítsuk fel. Amennyiben van olyan tartalmunk amit képtelenség eléggé feljavítani, állítsuk „no index”-re azt a részt, így a Google nem érzékeli, nem adja ki találatként. Mi alapján tekint egy oldalt az algoritmus minőséginek? Közel 200 változót vizsgál. De hála a Google Webmaster Central blognak, kaptunk pár tippet:

  • “Megbízna az oldalon közzétett információkban?
  • Vannak az oldalon olyan írások, amelyek tartalma duplikált, egymást átfedő vagy redundáns ugyanolyan vagy hasonló témákban, de más kulcsszó-változatokkal?
  • Vannak az írásban helyesírási, stilisztikai hibák vagy tárgyi tévedések?
  • Az oldalon megjelenő tartalmak az olvasók érdeklődését tükrözik, vagy az alapján állítják össze, hogy a készítők szerint mi érne el jó helyezést a keresőmotorokban?
  • Ad-e az oldal plusz értéket, ha a találati oldalon felsorolt más oldalakhoz hasonlítjuk?
  • Tartalmaz ez az oldal olyan elemzést vagy érdekes információt, amely túlmutat a nyilvánvaló információkon?”

Ha a fenti kérdésekre pozitív választ adna az olvasó, akkor jó eséllyel kikerülünk a górcső alól. Mára már nincs külön Panda algoritmus, az alapalgoritmus része lett.

Zárásképp pedig említsünk meg pár kisebb, ám annál vérmesebb algoritmust. Egyik ilyen a de-indexelés. A legsúlyosabb büntetés. Lényege, hogy leveszik oldalunk indexét, így EGYÁLTALÁN nem lesz a találatok közt oldalunk. Ezzel közel egyenlő mértékű a -950 elnevezésű szankció. Ahogy az sejthető, oldalunkat 950 hellyel hátrébb dobja a találati listában, azaz ha eddig diadalittasan az elsők voltunk, ettől a büntetéstől kezdve a 951. helyen szerepel majd oldalunk. Ez az utolsó figyelmeztetés a de-indexálás előtt. Ezek okai ezer félék lehetnek, ebben az esetben már SEO szakértő segítségét érdemes kérni. Kevésbé agresszív szankció az „egy oldalas” büntetés, mely csak egy adott aloldalt érint. Ennek oka lehet  felhasználók, vagy spam-botok által generált tartalom. Erre jó példa lehet a Mozzilla esete, amikor is 22 000 spammelt komment volt egy aloldalán. Az ilyesfajta tartalom kitakarítása megoldja a gondot. Utolsó gondolatként pedig egy „nem büntetés” büntetést hoznék fel, mely a sandbox nevet kapta. A Google repertoárjában ez nem is igazán büntetés, ugyanis lényege, hogy a Google minden új domainnel bizalmatlan, és míg rendszeresen frissített jó minőségű tartalommal nem rendelkezik az oldal, nem fog jó helyen szerepelni.

Ennyi lenne témánk zárása, remélem most is, mint eddig értékes, használható információk láttak napvilágot, és oldalad optimalizálásakor használni tudod az itt olvasottakat.

Forrás:

http://www.matebalazs.hu/pingvin-2016-valtozasok.html

http://ite.hu/nincs-tobbe-google-panda-algoritmus/

http://www.matebalazs.hu/penguin-pingvin-3.html

http://ite.hu/buntet-a-pingvin-algoritmus/

http://ite.hu/google-buntetes-tipusai-es-feloldasa!

http://www.gpr.hu/

http://ite.hu/google-buntetes-tipusai-es-feloldasa/