Mindenkinek jó-e a honlap? Kell-e? Szükséges rossz, vagy egy hasznos eszköz a marketing fegyvertárban? Most pontot teszünk az ügy végére!

Ismét összetalálkozunk kedves olvasó. Amint azt még előző cikkemben ígértem, most kicsit gyakorlatiasabb témával készültem. A cím elég árulkodó mégis sejtelmes, mint egy jó szabású fehérnemű. Ma arról fogunk diskurálni, hogy kinek éri meg 2016-ban weboldalt készíteni, milyen haszna van, egyáltalán megéri-e erre időt szánni. Most külső források és saját véleményem helyett, főleg vállalkozó ismerőseim beszámolói fogják a gondolatmenet vázát alkotni, persze bele-beleszőve álláspontom is. Nincs más hátra, mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Először is válaszoljuk meg azt a költői kérdést, hogy kell-e honlap egy vállalkozásnak? Kell! Pont. Miért? Első körben, mert 2016-ot írunk. Másodszor meg, mert… máris kifejtem! Folytassuk elsőként a 2016-os gondolatmenetet. 1998. szeptember 4. óta van egy, sokak életét megkönnyítő eszköz. Nem, nem a whiskyre gondolok, az szerencsére jó ideje van már. Hanem a Google keresőre! Idestova 18 éve van az életünkben a cég, azóta a keresőmotor sok fejlesztésen ment keresztül, fejlődött. Bárkinek bármi problémája, nyűgje van, hova fog először nyúlni? Hát vagy a PC-jéhez, vagy tabletjéhez, vagy mobiltelefonjához. Második lépése mi lesz? Böngésző nyit, és első ujjlenyomata a „G” betűn lesz! Mégis miért pont a Google? Mert egyrészt a legelterjedtebb, egyik legjobb, ha nem a legjobb keresőmotorral rendelkezik. Az embereknek pedig az idejük pénz, kényelmesek, lusták, keresik a leggyorsabb, legegyszerűbb megoldásokat. Ez pedig elég kézenfekvő, akár legyen magánember, vagy cégvezető. Senki nem fog brosúrákban, újságok apróhirdetéseiben, vagy az Aranyoldalakban keresgélni 2016-ban, ezt fogadjuk el! Ergo, ha nincs egy felület, amit a Google kiadjon, máris hátrányba kerültünk. Akarunk mi 100 méter hátrányból indulni egy olyan versenyen, ahol saját és családunk megélhetése a tét? Nem hiszem… Itt jegyezném meg, hogy brit tudósok bebizonyították, hogy az emberek 99,9%-a nem hordozza magával asztali számítógépét. De, telefonját már nagyobb eséllyel! Éppen ezért egy plusz tipp: ne csak PC-re legyünk optimalizálva, tableten és mobiltelefonon egyaránt legyen kezelhető az oldal, ne csússzon szét, legyenek olvashatók a szövegek.

gugli

Továbbá pedig, van egy kis lény, amit minden ember utál, minden embernek nyűg, megkeseríti életét. Nem, nem a kalória-manóra gondolok, ami éjjel szűkebbre varrja eddig használatos ruháid. Hanem a költség-koboldra! Ugye nem kell mesterdiplomás közgazdásznak lenni ahhoz, hogy belássuk: árbevétel-költség=profit. Feltételezem, mindenki tudja és jó eséllyel tapasztalta is, hogy a marketing költség nehezen megkerülhető dolog, amennyiben azt szeretnéd, hogy ismerjék cégedet. Azt pedig már csak félve jegyzem meg, hogy „Minden marketingre fordított összeg fele ablakon kidobott pénz. Csak nem tudjuk, melyik fele.” Ha már marketingre költünk, ráadásul a rá fordított pénz felét el is tüzelhettük volna, csináljuk kicsit okosan. Induljunk ki megint abból a tényből, hogy 2016 van. Élhetünk televíziós, rádiós, sajtó, OOH (Out Of Home, azaz minden köztéri és Indoor felület), mozi, online hirdetésekkel és ezek kombinációival. Televízió nem rossz, de aki célközönség lehet, az leginkább egy szűkebb, ám annál magasabb korosztályú (értsd: nyugdíjas korosztály) célcsoport. Esetleg ott vannak még a babával otthon lévő anyukák, de ők is el vannak foglalva csemetéjükkel a nap legnagyobb részében. Rádió, maximum, aki reggel vezet és közben a kocsiban hallgatja. Ám rossz a befogadói környezet, nem oda figyel a befogadó, az utat nézi, szidja a többieket és azon értetlenkedik, hogy az előtte lévő hogy kaphatott jogosítványt és mért nem találja a gázpedált, nem szerencsés. Ha még fel is kapná a fejét valami érdekesre, a KRESZ-nek nincs vezetés közbeni jegyzetelésre vonatkozó része. Köztéri és Indoor (benzinkút, bevásárlóközpont, sportkomplexum, iskolák folyosója, bármi ami beltér, de nem az otthon) nem tűnik rossznak ahogy sorolom, mert elég sokszínű. Csak hát helyhez kötött! Ha a fogyasztó nem sétál el a plakát, tábla, citylight stb. előtt akkor nem ért célt. Illetve ha még el is halad előtte, kérdéses mennyire siet, mennyire figyel fel rá. Megint a befogadói szituáció, ami elviszi az egészet. Mozira nagyon nem térnék ki a torrentek idejében. Online… Ez jól hangzik, nincs helyhez kötve, csak Internet eléréshez, az pedig igen széles körben van. 2015-ben Magyarországon a KSH adatai szerint a 16-74 éves korosztályt vizsgálva 72%-os volt az Internet penetráció. Illetve a mobilinternet előfizetések száma 5 270 000-re nőtte ki magát. Az elérhető bázis tehát nagy, nem pusztán azt fogom elérni aki reggel siet dolgozni, vagy elsétál a Marketing utca 35. számnál elhelyezett óriásplakát előtt. De ami igazán fontos, hogy sokkal kedvezőbb a befogadói szituáció!(!!!!) Internet elé nyugodtabb körülmények közt ül az ember, amikor ténylegesen KERES(!) valamit, vagy csak nézelődik, de mégis van ideje 1-1 jól megkoreografált hirdetést megnézni. Nem is hirdetést mondok inkább, hanem tartalmat. Tehát költségek tekintetében, hogyan csináljuk okosan? Online nagyobb az elérhető réteg, és jobb a befogadói szituáció. Máris két jó pont! Ha jól van SEO-zva az oldal, még külön fizetni sem kell feltétlen, hogy az első 5 találat közt szerepeljen oldalunk, aminél nagy valószínűséggel több lehetőséget nem fog megnézni a fogyasztó. Gratis információ, ha mobilra is optimalizálva vagyunk, a Google előrébb fog tenni minket. Tartalom… Mindig ide lyukadok ki, de okkal. Ugyanis két eshetőség van online témában. Vagy keres a felhasználó, mert szüksége van valamire, akkor ugye mivel ez a fő tevékenysége, minden információnak, találatnak örül, hiszen relevánsak számára. Ilyenkor még kreativitás sem kell, pusztán annyi, hogy az elsők közt szerepeljünk a találatok közt. Másik eshetőség, mikor a felhasználó csak szörföl a neten. Ilyenkor szórakozik, kikapcsolódik, más témában kutat, ergo reklámunk zavaró tényező lenne. De! Ha érdekes, informatív, humoros, fogvacogtató tartalmat állítunk elő, amit akár ismerőse talál meg, akár ő maga és kíváncsiságból megnézi, jópofának találja, máris megosztja, továbbküldi stb. és folytatja eredeti tevékenységét, ezáltal terjesztve márkánk, cégünk ismertségét. Tehát ne csak online legyünk jelen, hanem bizony állítsunk elő tartalmat is. Blogoljunk, csináljunk videót, képeket, adjunk tanácsot stb. A blogolás amúgy is okos dolog, ugyanis kiváló módja a kapcsolatok építésére, tudásunk átadására.

Zárásként pedig még megemlíteném, hogy egy profi weboldal cégünkről is profizmust sugall. Egyfelől ha vásárolni szeretnénk akár magánemberként, de főleg céges ügyfélként az első, hogy lecsekkoljuk azt a céget, akiktől vásárolnánk. Mi a jobb? Ha egy valahogy összetákolt, több sebből vérző weboldallal találkozik a kedves ügyfél, vagy ha egy profizmust, hozzáértést, témában való jártasságot sugalló oldallal? Arról nem is beszélve, hogy sok esetben, ha ajánlanak minket, weboldalunk kulcsfontosságú. De nem csak emiatt, szolgáltatásunkról és termékeinkről is jól informálhatjuk leendő, vagy már meglévő vásárlóinkat. Ne zavarjon kedves olvasó, hogy te nem online adsz el, vagy kicsi a céged. Hallatni muszáj magadról, és a fent felsoroltak alapján inkább erre költsd a pénzed. Főleg ha már a felét ki kell dobni, a másik fele jó helyre menjen! 😉