Hogyan kerülj a Google-ben TOP 3-ba fizetett hirdetés nélkül? Milyen eszközeink vannak a keresőmotor meggyőzésére, hogy minket helyezzen előre, egyáltalán mi az a SEO? A következőkben erre keressük a választ.

No, mit mondhatott az a Google? Mindegy is, a lényeg, hogy a mondandójának elején legyünk! Ezzel már körbe is írtam mai cikkünk, sokkal inkább elkövetkezendő cikk sorozatunk témáját, ami nem más lesz, mint a SEO, azaz Search Engine Optimization, röviden és magyarul keresőoptimalizálás. Mi is ez, hogyan kerüljünk előre, miért jó elöl lenni, mik a trendek. Azt hiszem nincs más hátra mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Tudjátok már, hogy az online marketing szívügyem, szeretem a témát feszegetni, gyakorlatban is használható tanácsokkal ellátni olvasóim. Most sem lesz másképp, de először kis iskolapad, mindenki ragadjon tollat, füzetet és diktálom. A keresőoptimalizálás a SEM, azaz Searching Engine Marketing, magyarul keresőmarketing fegyvertárának egyik eleme. A keresőmarketing lényege, hogy weboldalunk minél előrébb helyezkedjen el a keresési találatok közt, abban az esetben, ha a felhasználó rákeres egy adott témára. Miért is fontos ez? Többek közt mert korunk fogyasztójának legfőbb információ forrása az Internet és ott is elsőként a keresőmotorok, főleg a Google. Ha valamilyen problémája van, vagy érdekli egy téma ott fog kutatni. Viszont tudnunk kell, hogy korunk fogyasztója nem fog oldalakon át keresgélni, az első oldalnál nagy eséllyel nem fog tovább keresni, főleg ha égető gyorsasággal szeretne megoldást találni és az első oldalon is leginkább az első 1-2, esetleg 5 találatra fog fókuszálni. A SEO és SEM is egyaránt a jobb besorolás érdekében végzett tevékenység. Akkor mégis mi lehet a különbség? Míg a SEO pusztán organikus, azaz pénzzel meg nem támogatott módon próbálja elérni célját, a SEM ezen felül fizetett hirdetésekkel is él. Bizonyos keresőszavak pedig nem éppen 5 forintos tételek, csak nagyobb vállalatok engedhetik meg maguknak, így nem kevés pénzhez juttatva a keresőmotort. Persze előállhat olyan eset is, amikor egyszerre alkalmazza egy vállalat az organikus és fizetett formákat és hasonló eredményt ér el mindkettővel a mérések alapján. Ilyenkor érdemes elgondolkozni, hogy valóban kell-e az a fizetett verzió is, vagy csak erőforrást pazarolunk vele, amit másba is lehetne fektetni. Mégis miért éri meg mégis a fizetett Adwords hirdetés? Mert a SEO-nak idő kell, hogy működésbe lépjen, míg fizetett verziója rögtön dolgozni kezd. Illetve van olyan kifejezés, amelynél képtelenség elsőnek lenni, amennyiben nincs mögötte pénz.

SEO (1)

Na de mit is jelent konkrétan ez az előre kerülési törekvés. Meg kell értessük a keresőmotorral, hogy oldalunk miről szól, mi a témája. A keresőmotor úgy gondolkodik, hogy a felhasználó számára a témában LEGRELEVÁNSABB, és LEGKEZELHETŐBB, LEGOLVASHATÓBB. Mivel a keresőmotor nem képes emberként olvasni és értelmezni a tartalmat, ezért hivatkozások, jó oldalstruktúra, megfelelő URL címek segíthetik őt, hogy a fentiek szerint értelmezze a weboldalt és „elég jónak” tartsa ahhoz, hogy a számára oly fontos felhasználóknak megjelenítse egy előkelő helyen. Több módon lehet csoportosítani a SEO eszközöket. Egyfelől munkavégzés helye szerint beszélhetünk On Page és Off Page SEO-ról. Előbbi csoportba tartozik minden olyan eszköz, mely magát a weboldalt érinti, többek közt kulcsszavak használata, URL cím optimalizálása, meta tegek használata, oldalon elhelyezett képek optimalizálása. Ezekre mind kitérünk majd a téma boncolgatása során. Másik típusunk már nem magát az oldalt célozza meg, hanem minden, a weboldalon kívül rendelkezésre álló eszközünket használja, ilyen például a linkgyűjtés, mellyel oldalunk relevanciáját növelhetjük a témában, vagy akár a social media, blogvezetés, fotók és videók megfelelő megosztón történő publikálása.

Sokan úgy gondolják, hogy a SEO 3 kulcsszó megadásában ki is fullad. Ez a fentiek alapján látható, hogy sokkal összetettebb folyamat, sőt, ha valaki nem végzi jól, a Google bizony megbünteti. (A büntetések fajtájáról és súlyosságáról egy későbbi cikkben olvashatsz.) Igaz nem a kulcsszavazásban merül ki a keresőoptimalizálás, de kulcsszavak alapján is megkülönböztetünk úgynevezett Short Tail és Long Tail kulcsszavazást. A short tail azon típusát jelöli a szavaknak, amikor egy darab szóval keres a felhasználó. Ezzel szemben a long tail az összetettebb keresési forma, amikor több önálló, vagy több összefüggő szóval keresnek. Manapság ritkább a short tail használata, mivel nem lehet olyan célzottan keresni, túl általános témák, weboldalak jönnek fel találatként és a valódi célját nem éri el a felhasználó. Például ha a felhasználó kutya kozmetikát keres, ne lepődjön meg, ha pusztán a „kutya” szóra nem fog neki releváns találatot feldobni a keresőmotor.

Iránya alapján vertikális és horizontális SEO-zásról beszélhetünk. Vertikális SEO esetén a konkrét vevők kerülnek célba, akiknek van egy problémájuk, amire rákeresnek az Interneten és mi pedig tudjuk számukra a megoldást. Például egy kínai étterem esetében ilyen lehet a „kínai étterem Budapest”, „kínai gyorskaja”, „gyorsétterem árak” vagy bármi hasonló. Szóval ebben az esetben megvan a konkrét probléma, amire keresi a felhasználó a megoldást. Ezzel szemben a horizontális SEO esetén nincs konkrét kínai étel vásárlási szándéka, csak valami hasonló témában keres. Például „ázsiai ételek”, „ázsiai étkezési szokások” és ha éppen az a kínai étterem blogot is vezet, ahol erről írnak már fel is dobja a keresőmotor a találatok közt.

Jelenlegi bevezető irományunk végéhez értünk, a következő cikkekben az On Page és Off Page eszközöket vesézzük ki, mellette megnézzük a legújabb tendenciákat, kicsit belenézünk a keresőmotorok algoritmusaiba (amennyire módunkban áll), illetve a büntetésekre is kitérünk, valamint zárásként kicsit nyitunk a webshopok irányába is, és specifikusan nézünk pár tippet. Hamarosan találkozunk!

Forrás: http://www.matebalazs.hu/keresomarketig.html

            http://www.matebalazs.hu/keresooptimalizalas-seo.html