TCR…CRM…CSR… Ismerős legalább az egyik? Ha nem, vagy ha kíváncsi vagy miként kötheted össze ezeket a fogalmakat a LOVEBRAND kialakítással mai cikkünket neked találták ki!

Bizony mindenki dolga. Na, de vajon miről is lesz ma szó? Páran lehet már kitaláltátok, a társadalmi felelősség vállalásról, társadalmi célú (és annak látszó) reklámokról, átfogóan a CSR kommunikációról. Természetesen most is kis fogalom magyarázattal és háttér történettel kezdünk. Nem maradt más hátra, mint… Vigyázz! Kész! DAG!

Először is tisztázzuk, hogy ennek a témakörnek a kibocsátó szervezet profitorientáltságától függően több neve van. Nevezhetjük TCR/CRM/CSR tevékenységnek, de a lényegen nem változtat, ugyanis a társadalom érdekében létrejött, figyelemfelhívó kommunikációról beszélünk.  Először is kicsit válasszuk el egymástól az átlagos reklámot és a társadalmi célú megnyilvánulást. Az átlagos reklám a vásárlás és fogyasztás ellenében a fogyasztónak ígér valamit. Jutalmat helyez kilátásba. Ha ezt és ezt a terméket megvásárolod, akkor erős leszel, szép leszel (majdnem annyira, mint a szerkesztő), a nők vagy éppen a pasik odáig lesznek érted és még az angyalok is lehullnak az égből. Tehát a vásárlásért cserébe kapsz valamit. Ezzel szemben a társadalmi célú reklámok önmegtartóztatást, lemondást, valamilyen cselekedetet kérnek a fogyasztótól, kis odafigyelést egy nemes ügy, a társadalom egy csoportja, egésze, földünk, környezetünk érdekében. A reklám esetében a termék, szolgáltatás kelendőségének növelése az irányvonal, hogy minél többet vásároljanak, tehát a cél gazdasági érdekű, profit növelés, termékeladás. Ezzel szemben a CSR a társadalom informálására, befolyásolására irányul, célja a társadalmi nézetek megváltoztatása, egyfajta szemléletváltás. Ha ne adj’ Isten holnap kihívnának a táblához felelni kedves olvasó ebben a témában, nyugodtan hivatkozz ránk és mondd a következőket: Társadalmi célú reklámnak minősül minden üzenet, információ melyet a társadalom tagjaihoz, csoportjaihoz intéznek, a társadalom érdekében, mely a társadalom értékeiről, problémáiról, azok megoldásáról szól, továbbá cél az egyén (persze minél több egyén) mozgósítása és cselekvésre késztetése. Azt ezzel a táblás, felelős bevezetéssel sikerült egész jól eladnom ezt az amúgy száraz definíciót, ígérem több ilyen nem lesz.

Szóval akkor most már tudjuk mi az a társadalmi célú hirdetés. Nézzük meg, miként használhatjuk, mit tartalmazzon. Először is a sima reklámmal ellentétben ez tartalmazhat sokkoló érveket, képeket és a reklámmal ellentétben kelthet félelmet a befogadóban a figyelem megragadása érdekében. Tehát nem véletlenül láthatsz a plakátokon akár végtaghiányos embereket, vért, balesetet, ugyanis ha egy ilyennel találod szembe magad, biztos lehetsz benne, hogy egy CRM (milyen önkényesen használom mindhárom megnevezését, de nem hiába, azért, hogy megszokd kedves olvasó) hirdetéssel találkoztál. Ugyanis ezeknek pont a meghökkentés, figyelemfelkeltés a lényege, hogy ráijesszen kicsit a befogadóra, sokkolja őt, aki így talán ennek tükrében elgondolkodik. Továbbá fontos eleme az ilyen jellegű hirdetéseknek, legyen szó akár televíziós, plakát, vagy online hirdetési formáról, hogy a megrendelőt olvashatóan fel kell rajta tűntetni. Illetve, ha adományozásra buzdít a hirdetés, akkor a kibocsátó szervezet nevét és az adomány rendeltetését. Teszem azt, XY kórház a beteg gyerekek segítésére. Persze ez most csak egy gyors példa volt, több területen használják a TCR kommunikációt. Többek közt:

  • környezetszennyezés
  • természeti erőforrások védelme
  • állatvédelem
  • járványok, betegségek, szenvedélybetegségek
  • erőszak terjedése
  • ittas vezetés

témakörök esetén, a teljesség igénye nélkül. Ahogy azt mondtam, a társadalmi célú reklám élhet a sokkolás eszközével. Legjobb módjai erre sorrendben:

  1. elrettentés
  2. felelősségérzet
  3. etikai parancs
  4. félelem
  5. pozitív példa

+1. AHA élmény. Ahogy azt már egy régebbi cikkemben is részleteztem, a figyelem felkeltésének egy remek módja az AHA élmény. (Illetve a HAHA, HŰHA élmények, de ezektől most a sokkolás miatt eltekintünk, itt nem alkalmazzuk, mert hitelét vesztené a hirdetés és ízléstelen lenne.) Ugyebár az AHA élmény az, mikor nem adja ki rögtön minden részletét a hirdetés, hanem picit gondolkodni kell a befogadás alatt, vagy azt követően, majd mikor összeáll a kép a befogadó fejében, képletesen felkiált, hogy „AHA!”

Helyes, akkor már azt is tudjuk, nagy vonalakban miként épül fel. Lássuk, milyen típusai vannak. „Jó neked!” Ide tartoznak azok a hirdetések, melyek az egyént veszik célba, az ő életét akarják jobbá tenni. Például: Ne igyál! Ne cigizz! Hajts megfontoltan! Ez a fajta CSR él az ellentételezés eszközével, ugyanis az egyén jelenlegi életvitelét állítja szembe az üzenettel, amit hordoz a hirdetés. „Jó másoknak!” Ez a fajta az, mikor az egyént úgy szólítja cselekvésre, hogy nem önmagáért kell cselekedjen, hanem adott embercsoportért kell tegyen valamit. Például: Adakozz! Támogasd! Adj vért! Ezekben már nincs ellentételezés, ugyanis értelmezhetetlen lenne, mivel a segítségnyújtáson van a hangsúly, nem egy adott szokás megváltoztatásán. Utolsó típus a „Jó nekünk!” Harmadik típusunk globálisan gondolkodik, megkér rá, hogy adott szokásodon változtass és akkor a földnek, az egész társadalomnak jó lesz. Ilyen például: Óvd a környezeted! Ne szemetelj! Tegyél a felmelegedés ellen!

guiness kép

Zárásképpen pedig még suhanjunk át az elnevezések miértjén és hogyanján. TCR, azaz Társadalmi Célú Reklám elnevezésünket akkor alkalmazzuk, ha a megrendelő non-profit szervezet, például egy alapítvány, civil szervezet, mozgalom. Ebben az esetben a legnagyobb haszon a társadalom felé tolódik. CRM, azaz Cause Related Marketing nevet akkor használjuk, ha a megrendelő profitorientált vállalkozás, egy márka. Természetesen ilyenkor a hirdető haszna a legmagasabb. A CSR, azaz Corporate Social Responsibility (társadalmi felelősség vállalás) elnevezést a semi-profit orientált intézmények esetén alkalmazzuk, ide tartozik a kormányszerv és a minisztériumok. Ez az a kedvező eset, amikor a hirdetőnek és a társadalomnak is közel azonos mértékű haszna származik a hirdetés létrejöttéből.

Extra tippként pedig még szeretném megjegyezni, hogy a társadalmi célú reklám kiváló eszköz a szeretetmárka kiépítésének. Ugyanis a vállalat rögtön szimpatikusabb lesz sok ember szemében, akik eddig nem is voltak vásárlók, hogyha küldetéstudattal rendelkezik és jobbá szeretné tenni valahogyan a világot, szeretne valaminek a beindítója lenni.

Nos, mára ennyi fért cikkünkbe, remélem most is szolgáltam hasznos tanácsokkal, tippekkel. Most nem mondom, hogy hajrá, vágjatok is bele a fent említetteknek, hanem inkább annyit mondanék, okosan, ha vállalatként CRM-re adod a fejed kedves olvasó. De azért hajrá! 😉

Forrás: Sas István – CSR című előadása