Ha kíváncsi vagy, milyen felületen hirdess sikeresen a következő nagy időszaktól, jól targetált kampányokat szeretnél indítani vagy érdekel, miként tudta a Wella megduplázni márkaismertségét, akkor ne hagyd ki mai cikkünket, mely a mobilmarketing témájába vezet be! Részletek, információk, siker sztorik a cikkben!

Sokan, amikor szóba kerül a marketing és kommunikáció kérdése, először TV reklámra gondolnak, esetleg néhány óriásplakátra, vagy szórólapra. Ez még nem is lenne nagy probléma, a baj ott kezdődik, amikor itt meg is állnak a témát illetően és nem jut eszükbe a modern kor csodája, a láthatatlan híd, mely összeköt közel 7 milliárd embert a világon, az Internet. Mivel az Internet lassan csak oda nem jut el, ahova nem akar, igenis fontos számolni az online marketing eszközével. A KSH felmérése szerint, – melyet a 16 és 74 éves lakosság közt végzett az európai országokban – tavaly már átlagosan 70%-os volt az Internet penetráció, mely igen jó eredménynek minősül egy ilyen széleskörű ,,kor szűrő” alkalmazása mellett. Ezt Magyarország a maga 72%-ával igencsak erősíti. Gondolom mondanom sem kell, hogy a fiatalabb korosztály körében ez az arány persze magasabb. Ez a megállapítás lesz az alapja mai gondolatmenetünknek, ugyanis ma a mobilmarketing kerül kivesézésre, melyhez segítségemre lesz a Google, noha nem a keresőmotor, hanem Boros Botond a Google marketing vezetője és az általa elhangzottak, illetve Molnár Tamás az MTT Media PPC üzletágvezetőjének gondolatai. Maga az Internet széles körű elterjedése jó kiinduló alap a mobilmarketing esetében, de ehhez szükségünk lesz még egy összetevőre, egy mobiltelefonra ami nem árt, ha nem csak szép, de okos is. A mobilról tudni érdemes, mielőtt még belevetjük magunkat a sűrűjébe, hogy a legszemélyesebb, legintimebb médiumként tartják számon, nincs még egy ilyen médium, ami ennyire egybeolvadna tulajdonosa személyiségével. További előnye, hogy igen magas, 70-90%-os penetrációval rendelkezik az európai kontinens országait vizsgálva. Illetve intimitásából fakadóan személyhez kötődik, nem helyhez, éppen ezért kiválóan alkalmas célzott kampányok esetében.

Ahogy az a Botond és Tamás illetve a Google Ground által rendezett eseményen elhangzott, a tavalyi évben már 15 milliárd okoseszköz volt használatban szerte a világon. 2020-ra becslések szerint ez megduplázódik. Kicsit térjünk ki hazai adatokra az okoseszközöket, főleg okostelefonokat illetően.

unnamed

Felmérések szerint a magyar lakosság 33%-a egy lépést sem tesz okostelefonja nélkül. Az Európai Unió tagállamai közt Magyarország első helyen szerepel a social media használattal eltöltött időben. Az okostelefonnal rendelkezők 40%-a keres termékekről, szolgáltatásokról információt mobileszközön, 30%-uk rendszeresen néz videót, 33%-uk pedig elalvás előtt rendszeresen böngészi telefonját. Sokan vannak, akik szabadidős tevékenység gyanánt a multitaskingnak hódolnak, és TV nézés közben nyomkodják készüléküket, ezzel megosztva figyelmüket a televízió és telefonjuk közt. Illetve a magyarok 42%-a használja telefonját ugyan olyan rendszerességgel böngészésre, mint PC-jét. A consumer-parameter.com weboldalon lefolytatott 2015-ös Google felmérés alapján elmondhatjuk, hogy a felhasználók 2/3-ának legalább kettő készüléke van, melyen internetezik, erre a célra elég sokan mobileszközt használnak. Közel felük, 45%-uk emaileket ellenőriz, vagy valamely social médiás felületen van jelen, 49%-uk termékek után kutat, 21%-uk útvonalat tervez, vagy megnézi milyen üzletek vannak a közvetlen közelükben, 36%-uk pedig videókat néz.

Most, hogy tisztában vagyunk a tényekkel, nézzük meg, hogyan is legyen miénk a legjobb mobil kampány. Sokan az SMS küldésre és a reklám telefonhívásokra gondolnak ilyenkor elsőként, azonban az egyik legfontosabb lépés (főleg a fent említett adatok figyelembevétele után) a vállalat weboldalának mobilbaráttá alakítása, optimalizálás. Ez legyen mindennek az alapja. Ezt követhetik olyan kampányok, melyek első sorban bevonják a felhasználót, cselekvésre késztetik. Éppen emiatt második alapvető fontossággal bíró pontunk, hogy legyen hol bevonni a felhasználót, amihez elengedhetetlen feltétel valamely (de minél több, annál jobb) social médiás felületen való jelenlét. Azt már csak kiegészítésként jegyezném meg, hogy a közösségi oldalak is szépen integrálódnak, vagy már integrálódtak a mobil világhoz, ugyanis pl. a Facebooknak már jó ideje van applikációja, illetve a Facebook Messenger az SMS üzeneteket is kezelheti már. Zárásképpen pedig nézzük meg a tavalyi év siker sztorijait, mire is gondoltam, amikor azt mondtam, hogy bevonni a felhasználót.

unnamed (1)

A Gatorade üdítőmárka egy edukációs applikáció segítségével több guatemala-i iskolában tudta elérni, hogy a mozgássérült gyermekek segítése fejlődjön. De hasonlóképp említhetném a Samsung példáját, akik Backup Memory alkalmazást fejlesztettek, mellyel az Alzheimer kórban szenvedő betegeket segítik abban az esetben, ha a beteg telefonja érzékeli egy családtag, barát mobilját a közelben, emlékeztető videókat és képeket játszik le a beteg ember telefonján, mellyel az emlékek felidézhetők. Ha igazán sikeresek akarunk lenni, valamilyen módon fel kell kínálni a megosztás lehetőségét is. Például a Foot Locker cipőáruház 61 millió NBA fan-t tudott elérni azzal a felhívással, hogy készítsenek egy trükkös kosárlabdás videót, azt töltsék fel, és a legjobbakat újrajátsszák egy NBA játékos vendégszereplésével. De szintén jó példa lehet a Wella kampánya, melyben a cég “csók” üzenetet küldött felhasználóinak azzal a felhívással, hogy egy számukra kedves személynek küldjék tovább, majd nyereményjátékban vehettek részt a felhasználók. A  játék végén a Wella logót le lehetett tölteni, ha a felhasználó hozzájárult adatainak későbbi használatához. Ezzel a húzással a Wella képes volt megduplázni a márkaismertségét. 55 000 SMS “puszit” küldtek el, melynek 50%-át továbbküldték a fogadók és 17 000-en töltötték le a logót és ezzel járultak hozzá adataik felhasználásához.

Egy szó, mint száz, a fenti példákból is látható, hogy a lényeg a mobilkampányok esetében, hogy értéktöbbletet, szórakozást, játékot kínáljunk fel a felhasználónak, vonjuk be, késztessük cselekvésre, és akkor nem fogja tolakodásnak venni kampányunkat.

Források: mobilmarketing.blog , marketinginfo.hu, ksh.hu , omikk.bme.

Ha tetszett írásunk, olvasd el többi cikkünket is! 

Veres Bence