Molnár Tamás, az MTT Media Kft. PPC részlegének vezetője szánt rám időt pár kérdés erejéig. Mai témánk a digitális marketing, főleg a social media, Google és mobilmarketing. Habár Tamás nem jósol tenyérből és üveggömbje sincs, de mégis megtudhatjuk tőle, mit rejt a jövő, milyen trendekre lehet számítani, illetve azt is, hogy mit érdemes Facebook és Google hirdetések esetében használni és mit kerüljünk.

Mióta foglalkozol online marketinggel? Honnan jött az ötlet, hogy ez a terület lesz a Te szíved csücske?

Igazából végzettségem szerint közgazdász vagyok, de igazából azért lettem az, mert fogalmam nem volt, mit szeretnék csinálni érettségi után, azonban tudtam mit nem szeretnék: orvos lenni, mert békés ember vagyok, nem akartam megölni senkit. Kézügyességem nem volt, így a művészi pálya kiesett, de a számok világa érdekelt. Nem voltam nagyon elkötelezett, pont arra volt jó az egyetemi időszak, hogy beleláttam sok mindenbe. Nyilván tanultunk marketinget is, de kevésbé volt eredmény orientált. Mivel interneteztem, én is találkoztam reklámokkal, sokszor idegesítettek is és önképzés jelleggel belevágtam: hogyan is lehetne ezt jobban csinálni? Voltam céges oldalon is, most ügynökségi oldalon vagyok. Miért is szeretem? Rengeteg emberrel találkozunk, nagyobb webshop-októl kezdve oktató cégekig, így ezt nem lehet megunni. Nyilván azoknak is javaslom, akik aktívak és nem tudnak a fenekükön ülni, folyamatosan tanulnának.

Ahogy olvastam, az MTT MEDIA küldetése a fogyasztók közelebb kerülése ügyfeleitekhez. Ezt hogyan viszitek véghez a gyakorlatban?

Mindez nagyon szépen hangzik, ezt bárki állíthatja magáról az ügynökségek közül. Ez két irányból működik, az ügyfelet segítjük a fogyasztóhoz közelebb kerülni és fordítva. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy van nagyon sok klassz cég, sok esetben nagyon ötletes, innovatív termékkel, vagy szolgáltatással, de gyakran nem tudják eladni, nem ismerik az eszközöket, célcsoportot pontosan stb. Sokszor kezdjük úgy, hogy meghatározzuk a célcsoportot, holott ez nem is lenne feltétlen online rész. Láthatóvá tesszük a cégeket, ez akár Google, vagy Facebook kampány keretében megtörténhet, de bármilyen egyéb felületen is, például a mi esetünkben saját média felületen is, mivel azon ügynökségek kevese közé tartozunk, akik rendelkeznek saját felülettel. Ami nagyon fontos, hogy mérhetővé tudjuk tenni ezt az ügyfél számára. Párhuzamosan működik az online és offline felület. Ami még hasznos, hogy nagyon sok lokális megoldás van, amit saját felülettel el tudunk érni. Ez akkor nagyon hasznos, amikor például lokálisan keres valaki szolgáltatást, gondolok itt festőre, fodrászra, bármi. A másik, hogy közelebb hozzuk a tudást a cégekhez és mivel nagyon sok rendezvényt tartunk, oktató jelleggel. Van az adwordsblog.hu oldalunk is, ahol a legfrissebb hírek vannak kitéve. Az oktatás azoknak jó, akik nem tudják kiszervezni a kommunikációt, de a stratégia tervezést és megtanulhatják, hogyan is kell ezt csinálni.

Adwords és FB marketinggel, eszközökkel foglalkoztok. Tudnál hozni példákat, hogy aki hozzátok fordul konkrétan mire számíthat, mit tudtok tenni érte a fent említett területeken?

Annyiban kiegészíteném, hogy az esetek nagy részében ezekkel foglalkozunk, de minden olyannal is, ami ahhoz kell, hogy rendesen fussanak a kampányok. Gondolok itt Analytics-re, meg SEO-ra, de csináltunk már Linkedin kampányt is, azonban az esetek többségében a fent említettekre koncentrálunk. Ezek azok a platformok, ahol az emberek nagy részét tömegesen lehet elérni és ha jól csinálja az ember, megtérül. Két irányban szoktunk dolgozni: az egyik maga a kivitelezés (nulláról építünk fel kampányt, vagy finomítunk meglévőn stb.) Másik fele a tanítás, tréningek oldala, kinek mi az érdekes, vagy ki mennyire szeretné ezeket kiszervezni. A rendszerekről annyit kell tudni, hogy folyamatosan változnak, például tavaly elmentem nyaralni egy hétre és mikor visszajöttem, az Adwords felületében már voltak változások. Képben kell lenni, bárkit bízzon meg egy vállalat, mert legalább nagyjából tudják a változásokat, tudják ellenőrizni, hogy jó-e, amit csinál az ügynökség, ha már kiszervez a vállalat, fontos, hogy értse mi történik.

Az, hogy eredmények terén mit hoz, az függ a kampánytól, a fogadó felülettől. Lehet nagyon jó kampányt csinálni, de ha a weboldal rossz, akkor nem lesz túl hatékony.

Kicsit tegyünk rendet az online marketing világában, szedjük össze az eszközöket. Hogyha csak a Google és Facebook nyújtotta lehetőségeket vesszük figyelembe, milyen eszközök állnak adott vállalat rendelkezésére, hogy hirdessen? 

Ami jó, hogy majdnem mindennek megvan az ingyenes változata is mindkettőben. A Google oldalában, -ami elég felfutott terület- például ott a Youtube. Csatornát készíteni és arra videókat feltölteni, teljesen ingyenes. Ugyanígy a Gmail-ből emailt küldeni ingyen lehet, viszont ha Gmailben akarsz hirdetni, megint ott a fizetős változata is. A kereső esetében is ez a felállás: a SEO-val ott tudsz lenni első oldalon, azon belül is minél inkább jó pozícióban, ha meg ezen túl még szeretnél tenni az ügy érdekében, még mindig ott a kereső hirdetés. Sajnos azt hozzátenném, hogy ingyen nagyon nincs már semmi, habár az idejét az ember még rá is szánja. (De ez sincs teljesen ingyen, hisz az idejét vette el.) Gyakorlatilag két irányba lehet osztani a stratégiát, vagy az aktív szakaszban kapjuk el a fogyasztót, amikor információt gyűjt, vagy passzívban, mikor például videókat néz, facebookozik. Ha már Facebook, nagy előnye, hogy egy halom adat áll rendelkezésre, mint a lájkolások, ismerősök stb. Ezeken alapszik az érdeklődés alapú hirdetés, és ezeket tudják a hirdetők célozni, nyilván nem minden esetben érdemes minden ügyfélnek mindkettőt használni, de ezt kell kideríteni, kinek mi a jó. Ami mindkét rendszerben elérhető az a re-marketing, ami nagyon jól szokott működni. A re-marketingnél azokra célzunk, akik valamennyi előzetes ismerettel rendelkeznek rólunk, akár lájkolt minket a felhasználó, feliratkozott a hírlevelünkre, vagy járt az oldalon pár hónapja.

A felsoroltakat tudnád egy-két mondatban jellemezni, hogy melyik mit takar, melyiket kinek ajánlanád?

Igazából egy Google keresőt akkor ajánlok, ha ismerik már a terméket, vagy van egy tudatos problémája a célcsoportnak, mivel akkor rákeres milyen megoldást találhat. Például ha valaki már tudja konkrétan hányas iPhone-t akar, akkor a kereső mindenképpen olyan platform, ahol ott lehetnek a felhasználói. A Facebookot akkor érdemes használni, ha tisztában vagyunk a célcsoporttal, be tudjuk szűkíteni demográfiai szempontból, mit akarunk eladni és kinek. Ezzel szemben Instagramot, Pinterest-et és társait mondjuk a képfókuszú oldalaknak érdemes használni, ahol vizuálisan a termék vagy szolgáltatás nagyon szépen eladható, – egy étteremnél akár, ahol nagyon jó kis kaja fotókat lehet csinálni, vagy divat területén, de egy csapágy gyárnál mondjuk nem használnám. A Youtube alapvetően brand építésre jó, nagyon ritka, hogy a Youtube-tól azt várja az ember, hogy elkezdi a webshop-ba vinni a vásárlókat, mivel akkor passzív szakaszban van a fogyasztó, de re-marketinggel meg lehet oldani.

Mit tartasz elengedhetetlennek egy teljesen frissen, a nulláról induló Facebook oldal esetében? Mire figyeljen, miként érhet el organikusan népesebb követő tábort?

Legyen letisztázva a stratégia és a cél, ezzel érdemes szerintem indulni. Kik vagyunk, mik vagyunk, mit akarunk elérni, előnyeink. Ha ez megvan, az egész tartalmat érdemes ennek tudatában készíteni, ami nagyon fontos a Facebooknál és ehhez nem is kell fizetni, mert organikus eredményekhez is jó, hogy a posztjaink legyenek dialógust előidézők. Szemben például egy szórólappal, ahol nincs lehetőség visszajelezni. Itt a lájkoknak, kommenteknek köszönhetően van mód visszajelzésre, nem egyirányú a kommunikáció. Legyünk naprakészek, gyorsak. Az aktualitásokhoz hozzá lehet kötni a mondandónkat, ehhez kell, hogy gyors legyen az ember, meg hát ugye a konkurensek is így gondolkodnak és meg kell őket előzni!

Beszéljünk arról, ami az embereket érdekli és ilyenkor nyitottabbak lesznek a párbeszédre is.

Technikai oldalról olyanokra érdemes figyelni például, hogy amikor az ember elkészíti a Facebook oldalát milyen oldalkategóriát választ. Ha fizikai boltom van, érdemes ilyen kategóriában gondolkodni, mivel a nyitvatartást ki tudom tenni. Ez csak egy példa volt. Fontos a vég nélküli elemzés. Milyen típusú posztok, mikor teljesítenek jól, akár elérés, lájk számban. Ha például szombat délután a legaktívabbak a vevőim, akkor nem kedd éjszaka posztolok. Képes posztok teljesítenek jobban, vagy videók? És a Facebooknak rengeteg elemzési eszköze erre. Folyamatos mérés az mindig kell, ezek adnak támaszt. Hacsak nem valami nagyon vírus jellegű posztot osztunk, ami terjed. (De még akkor is érdemes mérni.) Valamennyire érdemes pénzzel megnyomni a posztunkat, mivel a Facebook visszavette az organikus eléréseket.

Kis költségvetésű vállalatnak milyen eszközt ajánlanál és mit nem?

Inkább tanácsokat mondanék. Eszközt így láthatatlanban azért nem javasolnék, mert rettenetesen célcsoport függő.

Nem lehet azt mondani, hogy a Google és Facebook mindenkinek jó. Egy dolog azonban igen: a re-marketing.

Ha az illető már volt az oldalamon, akkor szinte biztos, hogy célcsoport és akkor jó, ha meg tud neki jelenni a hirdetés. Amit szoktam javasolni, hogy ne üljön fel a divatnak. Például most a Pokemon Go folyik mindenhol, meg a Snapchat. Csak akkor kezdje el adott eszközt használni, ha megéri és a célcsoportját eléri vele. Ki kell próbálni és ha érdemes, akkor foglalkozzon vele. Láttam már olyan esetet, hogy az ügyfélnek már nem kell weboldal, mert csinál egy Facebook oldalt. A baj ezzel, hogy ezáltal iszonyatosan kiszolgáltatott lesz a Facebooknak. Néha van, hogy a Facebook nem elérhető és ha mondjuk akkor van a finish-ben a cég egy projekt kapcsán, akkor az nagyon zavaró tud lenni.

Érdemes több lábon állni, több helyen legyünk elérhetőek, kommunikáljunk folyamatosan, ha kisebb budget-tel is, de kommunikáljunk, folyamatos legyen a jelenlét.

Technikai oldalról például az Adwords-nél is el lehet kerülni olyan kulcsszavakat, amik drágák, tehát lehet olyat használni, aminél kisebb a verseny, de mégis hasznos lehet. Ezeket több szóból álló ún. „long-tail keyword” szavaknak nevezik. Például a „lakás eladó” az nagyon drága, mivel sokan használják. De ha „xy négyzetméteres ingatlan eladó” kulcsszóval próbálkozunk, az sokkal olcsóbb és bizony van, aki ilyen részletesen keres. Kisebb lesz a verseny, olcsóbb a szöveg, de mégis hatékony.

Mennyire tartod jó gondolatnak, hogy már a jövő évtől valaki a digitális marketingen belül leginkább csak a mobilra koncentráljon?

Azt nem javaslom, hogy kizárólag csak mobilra fókuszáljon. Bár nagyon fontos eszköz, de minden platformra érdemes figyelni. Vannak már a mobilnál is fejlettebb eszközök, mint az okostv és okosóra stb. Igazából a mobilt is úgy kell kezelni, mint egy stratégiai eszközt. Emellett az eszközhasználat mindig célcsoportfüggő. Ha olyan célcsoportom van, akinek nincs okoseszköze, akkor hiába: nem fogom elérni. Nem feltétlenül azt látjuk, hogy mobilról jön a rengeteg vásárlás, de onnan informálódnak, ott találkoznak velünk elsőre, másodikra, ott győzzük meg leendő vásárlóinkat. Magát a vásárlást nem ott végzi el, de kell, hogy megismerjen minket és meggyőzzük.

Ha valaki mégis megvalósítaná az előbb említett gondolatmenetet, Te mit tanácsolnál, miben gondolkodjon? Hiszel-e az offline mobil marketingben (pl. sms kampány) vagy mindenképpen okostelefonban kell gondolkodni, amihez mobilnet hozzáférés is társul?

Egyértelműen az okostelefon van felfutóban, az sms kampánynál azt gondolom, költség függvényében kell vizsgálni. Ha jó embereket tudok találni sms-sel, akkor nem kell kikukázni, azért mert régi eszköz. Nyilván nem lehet olyan hosszú üzenetet küldeni. Ami még hátrány,hogy nem ad visszajelzést, nem lehet kétoldalú kommunikációt kialakítani. Alapvetően egy sms kampánynak meg lehet az az előnye, hogy mivel kevesen használják, szokatlan. Gyakorlatilag ha kapsz egy sms-t, el fogod olvasni, sokkal inkább, mintha meglátnál egy hirdetést a telefonodon. Szokatlansága miatt első lépésben jó lehet, de ez is tesztelés függvénye. Hiszek benne, működhet! Alapvetően a számoknak hiszek és ha azok azt mondják, hogy jó, akkor lehet használni. Nagyon tuti dolog kevés van, akad, de mindig adott célcsoporthoz és célra.

Szerinted hány éven belül jön el, -vagy egyáltalán eljön-e az a korszak- , amikor már TV, sajtó, mozi, rádió, indoor/outdoor hirdetésekre nem érdemes költeni, és csak a digitális, online média lesz az uralkodó?

Teljes egészében nem fog eljönni és nem is azt látom, hogy felváltja, hanem hogy a határ egyre jobban elmosódik. Nem tudom mennyire utópisztikus, de vannak kísérletek, hogy egy óriásplakát ne statikus legyen, ne mindig egy adott dolgot mutasson, hanem az szerepeljen rajta, amit az illető, aki elsétál előtte, látott azt megelőzően egy weboldalon vagy bárhol. Nem hiszem, hogy eltűnne, de nem is kell. Inkább magát a technikát érdemes addig fejleszteni, hogy össze lehessen kapcsolni őket. Nem azt mondom, hogy Magyarországra holnapután már el fog érkezni, de ezért is érdemes a külföldi oldalakt nézegetni, tanulni, mert fel lehet készülni, hogy Magyarországra is előbb-utóbb eljut.

Kérlek egészítsd ki az alábbi mondatot: Kifejezetten élveztem az interjút, mert…

A.) nagyon megnyerő személyiségnek találtam a kérdezőt

B.) számomra érdekes témáról szólt az interjú

C.) A+B

D.) C

Nehéz kérdés. De megjelölném a C választ.

Köszönöm, hogy a rendelkezésemre álltál Tamás, további sok sikert és jó pihenést az elkövetkező napokra!

Ha tetszett írásunk, olvasd el többi cikkünket is! 

Veres Bence