„Lájk, LOL, Facebook, Meme, Insta…” Ha bármelyik szó elhagyta a billentyűzeted az elmúlt 24 órában, gratulálok, közel 99,9%-os bizonysággal állíthatom, hogy a „Z” generáció mintapéldánya vagy, és valószínűleg többet tudsz kedvenc márkádról, mint maga a CEO és jobban ismered a Facebookot, mint Mark Zukerberg. Valószínű az életed a tablet, mobil, PC triumvirátus közt éled és jobban bosszantanak a reklámok, mint a kora hajnali flex szó a szomszédban. Sok fejtörést okozol tanáraidnak, olykor szüleidnek, de legfőképp a márkáknak, akik meg akarnak Téged szólítani. Hol tegyék? Mikor tegyék? De leginkább: hogyan tegyék? Erre keressük most a választ, úgyhogy megkérek minden márkát üljön le rendezett sorokba, ne hangoskodjon és némítsa le telefonkészülékét.

De mitől „Z” a „Z” generáció?

A ’95 és 2009 közt születettek tartoznak ide, szüleikkel, nagyszüleikkel szemben ők már nem hisznek a nyomtatott sajtó erejében, nem olvassák, helyette a digitális térben élik életüket (always online korszak) blogokból, közösségi oldalakról, videó megosztó portálokról gyűjtik az információt, Glózer Rita a Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének adjunktusa szerint a saját korosztályuknak tartalomgyártóit tekintik hiteles forrásnak, mivel velük tudnak azonosulni, az ő személyükben nem a profit hajhász vállalatot látják akik csak eladni, eladni, eladni szeretnének, ja meg persze eladni is néha. Az ő szemükben például egy youtube vlogger, aki elmondja saját tapasztalatait az adott termékkel kapcsolatban, sokkal jobb ajánló, mint a vállalat weboldala vagy akár egy fizetett hirdetés a Facebookon. Nem beszélve arról a tényről, hogy a Facebook ismét megváltoztatta a News Feed algoritmusát, melynek köszönhetően a felhasználók a hírfolyamban első sorban ismerőseik megosztásaival fognak találkozni, szemben a kiadók, cégek megosztásaival. Ezen pedig az sem segít, ha egy vállalat Facebook oldalának annyi követője van, mint a fél Kárpát-medence, hiszen az nem befolyásolja az algoritmust.

A „Z”-k legfontosabb tulajdonsága azonban, hogy rettentően reklámkerülők! Két fő ellensége van a „Z” generációnak, a reklám, és az ingyen wifi hiánya. Előbbiből pedig az következik, ahogy azt Koscsó Tamás a McDonald’s Magyarország digitális marketing szakértője is mondja, hogy tömeges hirdetéssel, azaz általános értelemben vett reklámokkal nem lehet őket megszólítani.

520ed82f-2912-48cf-88b3-5b344df19882

Először is a megoldás megtalálásához meg kell ismerkedjünk egy új fogalommal, a prosumerrel. A prosumer a producer és consumer szavak összemosásával született, mely hűen tükrözi mögöttes tartalmát, ugyanis a „Z” generációs fogyasztók egyszerre fogyasztói a termékeknek, ugyan akkor szeretnének perszonalizált termékhez jutni, és emiatt bele akarnak szólni a termelésbe, párbeszédet akarnak, be akarnak ,,vonódni”. Ha legközelebb valamilyen újításon töröd az agyad, kérdezd meg a fogyasztóid, ha valamilyen kommunikációs kampányod van, próbáld személyessé tenni, és ha Facebookon kommentelnek, tessék rá válaszolni! Azt gondolná az ember, hogy a prosumer csak követelőzni tud, csak kolonc a márka nyakán, hát akkor  kommunikáljon vele csak a buszon az ellenőr. De nagy hiba őket figyelmen kívül hagyni, ugyanis annak ellenére, hogy bizalmatlanok, egoisták, rapszodikusak, kiváló szócsövei lehetnek a márkának, ugyanis ők azok, akik rögtön hangot adnak véleményüknek -legyen az pozitív vagy negatív-, éppen ezért kétélű kard a „Z” generáció, de ha okosan bánunk velük megkönnyíthetjük az életünket.

Nos egy ötletet már adtam, miszerint vonjuk be őket kommunikációnk során, beszéljünk velük. Ahogy Brandon Evans mondta „Prosumers don’t want ADs. They want conversation.” A „Z” generációról érdemes tudni még, hogy lusták. Higgyük el, főleg ha ezt egy „Z” generációs cikk író mondja, tényleg azok vagyunk. Továbbá nem szeretünk olvasni, sőt utálunk! Helyette szeretünk nap hosszat mémeket nézegetni, cuki macskás videókat megosztani, és melegszendvicset enni közben. Viszont vannak jó tulajdonságaink is, ugyanis nem csak fogyasztjuk ezeket a tartalmakat, hanem bizony mi magunk is gyártjuk őket szép számmal. Pont itt a lényeg, a generációnkat nem érdeklik a reklámok, nem akarunk mellébeszélést, tudjuk jól, hogy az XY Kft. terméke ugyan olyan, mint a ZXR Nyrt. terméke, amennyiben mindkét vállalat azonos kategóriájú terméket állít elő. (Hiszen ettől független egy középkategóriás autó és egy luxusautó közt persze van különbség, de két középkategóriás autó között lényegi különbség nincs.) Éppen ezért ha velünk akartok kommunikálni kedves vállalkozó urak és hölgyek akkor ne termékelőnyöket sulykoljatok és reklámozzatok, hanem állítsatok elő számunkra érdekes, informatív, izgalmas, fogvacogtató, könnyezve nevetős, vagy a félelemtől barátainkba kapaszkodós tartalmakat, mert tartalmakat akarunk látni, hallani!

De miért is előnyös a tartalomgyártás? Egyfelől mert ezek a tartalmak lazán kapcsolódnak a termékhez, ezáltal szélesebb kör találhatja érdekesnek, aki ha nem is vásárol de megnézi, és esetleg megosztja. Hoppá! Megosztja! Ezzel máris kijátszva a news feed új algoritmusát. Továbbá ha ezt saját csatornával ötvözzük (például céges Youtube csatorna, Facebook csoport) akkor akár kisebb közösség kialakítását is elérhetjük, és mint azt tudjuk, az ember szeret tartozni valahova.

1f6c92a0-d56c-4242-a882-b221344a147c

Úgy vélem alapjaiban kiveséztük a témát, de mivel a lelkem nem fogadná be Szent Péter ha ennyiben hagynám a dolgot, ezért kedves olvasó légy türelemmel és várd a cikk második részét, amiben már konkrétumokat is említek, hogy mire érdemes odafigyelni, mit alkalmazz a siker érdekében, vagy mit kerülj.

Források: Sas István: “Z”aklatott generáció c. előadás; Bevonó marketing c. előadás

Veres Bence