,,Kezdjük rögtön egy történettel!”– indította előadását Szép István, aki grafikával és oktatással foglalkozik. ,,Kapcsolatba kerültem egy orosz nővel, aki elmesélte nekem az életét, többek között azt, hogy illusztrációk készítésével akart foglalkozni, végül mégis egy banknál kötött ki és több évet élt a számok világában. Mígnem az egyik online kurzusból elsajátította a rajz alapjait, aminek eredményeképpen kaptam egy köszönet emailt, amiben leírta, végre lett egy olyan szakmája, ami megváltoztatta az egész életét, olyat csinál, amit szeret és amiért lelkesedik. Így belekezd egy gyerekkönyv illusztrációjába is!”

Természetesen az alapvető motiváció sem hiányozhat azokból, akik el akarnak sajátítani egy teljesen új ismeretet, vagy pedig a már meglévő tapasztalatokat szeretnék rendszerezni; mégis hozzájárulnak a sikerhez az online világ adta lehetőségek. A legfőbb célnak azonban a szemünk előtt kell lennie: segítséget tudunk nyújtani másoknak!

István, az előadó, két éve foglalkozik online oktatással, az ehhez kapcsolódó ismereteit osztotta meg a résztvevőkkel a múlt heti Webuni által szervezett rendezvényen, ahova bizony időben kellett regisztrálni a biztos hely érdekében. Több előadáson is részt vettem már, ahol sokuk leírásánál használnak figyelemfelkeltő kérdéseket: ,,Hogyan…?” ,,Miért…?” kérdőszavakkal kezdve és ,,Mindenre választ adunk!” kijelentéssel zárva. A minden kérdésre való megválaszolás azonban már kevesebb rendezvényen valósult meg.

webuni

Amellett, hogy az oktató bemutatta az online oktatásban rejlő lehetőségeket és segítségükre volt azoknak, akik a jövőben tervezik saját kurzusuk beindítását, az összes feltett kérdésre választ kaptunk.

Hogyan oszthatom meg tudásom másokkal online?

Hogyan generálhatok ebből passzív bevételt?

Hogyan lehetek hiteles, önálló oktató?

Milyen platformokat használjak?

Mit taníthatok online?

És a legfontosabb: miért jó ez nekem?

Alapvetően a tanítást több kategóriákba sorolhatjuk, így az online és a hagyományos oktatásnak lényeges tartalmi különbségei vannak. Az online elérhető tartalmakat saját ütemben tudja felhasználni a tanulni vágyó ,,diák”, nem áll mögötte senki és nem szól, ha éppen nincs kész valamilyen házi feladata. Emellett kiemelt fontosságú, hogy tulajdonképpen internetes anyagokat hozunk létre és publikálunk. Mai modern világunkban pedig pont ez az, ami előrébb viheti magát az oktatást, annak színvonalát, minőségét, és könnyebb elérhetőségét.

Természetesen mindenkinek kell, hogy legyen egy kiindulópontja. Az első- és talán a legfontosabb –kérdésre válaszolva, miszerint ,,Hogyan lehet a leginkább embereket elérni?” ,István a következő módon válaszolta meg a kérdést: találni kell egy olyan platformot, aminek a marketing részével nem kell törődni és nagy az esély arra, hogy ránk találnak, vagyis adott a ,,közönség”. Először Youtube-ra töltött fel videókat, melyekből a rajzolás alapjait lehetett elsajátítani, és ez volt az első igazi kurzusa, amire közel 120 diák regisztrált,sőt  még bevétel is származott belőle!

Mitől lesz azonban mégis más?

Bár a Youtube, mint médiafelület adott, mégis ki kell emelni ennek az oldalnak a hátrányát.  Azért lesz más egy olyan oktató videó, amit egy külön erre a szándékkal létrehozott weboldalon tesznek közzé, mert az információt biztos, hogy egy helyen fogjuk megtalálni. ,,Olyan lesz, mint egy megírt könyv…”– mondta István. ,,Nem kell a részeket külön oldalon megkeresned és a kurzusok minősége egyértelműen jobb, mint az átlagos videóké!” Az említett platformon pedig szinte biztos, hogy egy több órás tréninganyag miatt az adott kurzusra illő, összes kifejezést be kell írnod a keresőbe, mire egy teljes képet kapnál a témáról. Emellett ott van az a befolyásoló tényező is, hogy mindig megjelenik egy újabb film bemutatója, vagy egy aranyos macskás videó…

,,Miért jó még egy ilyen felület?”-tette fel a költő kérdést az előadó. Az ilyen oldalakat ténylegesen azért keresik fel az emberek, mert tanulni szeretnének, a szükségleteik vezetik őket az információ-és tudásszerzés irányába. A befogadóid tanulni akarnak, Te pedig meg tudod rá adni az esélyt. Nem leszel térhez és időhöz kötve, bárhol elérhetővé válsz, vagyis sokkal több embernek tudsz segíteni, mint a hagyományos oktatás esetében. Fontos kiemelni, hogy mindenki érdeklődik valami iránt, így mindenki találni fog olyan videót, ami tetszik neki; olyan kurzust, amiből tanulhat. Ha van már egy olyan oldal, ami eleve foglalkozott a marketinggel, szélesebb rétegben ismert, neked is könnyebb dolgod lesz, hiszen a hirdetésekkel nem kell törődnöd. Ezért van az, hogy ténylegesen a szellemi termék kerül előtérbe. A médiapiacon pedig pont, hogy ezen van a hangsúly: nem infrastrukturális eszközök kellenek, hanem a szellemi termék , ami egy ,,hiányérzetre” születik meg és ezáltal megoldást nyújt valamilyen problémára. Azért fogyasztjuk ezeket a ,,árucikkeket”, mert valamilyen újabb információval szeretnénk gazdagodni, valamivel többek akarunk lenni, a tanulás vágya hajt bennünket.  Ezek azok a tényezők, melyek megjelennek és előtérbe kerülnek az oktatói videókban.

webuni2

Az előadás keretein belül, az általános információk mellett kiemelt szerepet kapott a Webuni, mint az online oktatás szakértője és felülete. Bár külföldön is működnek ilyen szolgáltatások, mint a Skillshare, ahova a kreatív tartalmak kerülnek fel, valamint az Udemy, amely kurzus alapú, egyszeri díjas oldal. A hazai szolgáltatói platform ugyanúgy működik, mint az utóbbi, szélesen szegmentált területre tud hatni, nem csak kreatív tartalom jelenik meg, hanem több témát is érint. A másik nagy előnye ennek az oldalnak, hogy magyar, hiszen nyilván erre van szükség itthon, vagyis az egyik cél nem más, mint a jobb érthetőség, hatékonyabb tanulás anyanyelven.

Vágjak bele egy új dologba? Rendben! De hogyan is fogjak hozzá?

Először is kell egy jó téma, amit taníthatsz és amit tudsz is tanítani! Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, mielőtt ténylegesen belekezdenél: El tudod magyarázni? Érdekelhet másokat? Lehet, hogy számodra az a dolog nagyon triviális, de azoknak, akik tanulni szeretnének tőled, nem az. A szakmai és tapasztalati tudásod mellett szükséged van számítógépre, internetre, kamerára, mikrofonra na és persze az egyik legfontosabbra- a kitartásra. Miért? Mert egy minőségi online anyag összerakásához idő és energia kell, nem olyan dologról beszélünk, amit a közeli boltból szerzel be; kutatásokat kell végezni, készíteni kell egy kisebb piacelemzést, kik lehetnek a vetélytársak, te mivel tudsz többet, hogyan add át a legérthetőbben a tudásod a hallgatóidnak/nézőidnek, és persze magával a gondolattal is meg kell barátkoznod, hogy a gépeddel fogsz beszélgetni…

Mit lehet online tanítani?

Bármit, aminek van értelme!

István szerint az a legfontosabb, hogy olyat taníts, amit szeretsz, mert a lelkesedés igenis fontos. Ha szereted azt, amivel foglalkozol, amihez értesz, akkor Te is nagyobb lendülettel vágsz bele ebbe az új dologba és tudatosabb felhasználója lehetsz az online térnek.

Mindezek ellenére azonban nem csak a pozitív oldala jelenik meg az online tanításnak. Sokakban benne van a félelem, a felismerés, amikor rádöbbenünk, hogy az internet meglátja az arcunkat. Az online világ egyik nagy előnye lehet az anonimitás, hiszen többeknek biztonságérzetet és magabiztosságot nyújt, ha gondolataik kerülnek inkább előtérbe. A személyesség persze nem kötelező, nem határozza meg senki, hogy mennyire szükséges az, hogy ténylegesen részt vegyél a videókban. De ha az online világgal ellentétes való világra gondolunk, ahol folyamatosan interakciókba lépünk más emberekkel, nem könnyebb nagyobb bizalmat felépíteni, nem tesz hitelesebbé, hogy felvállalod önmagad? Ha arcot adsz a hangnak, ha nem csak egy leírást és nevet fognak látni a hallgatóid, akkor növelheti videóid megtekintésének számát. Az arc megmutatása ilyen értelemben-és persze tematikától függően (itt gondolok a főzős videókra, amikben csak a kezek látszanak)- szükségszerű lehet, de egyáltalán nem kötelező.

Mitől leszek hiteles?

Felmerülhet az a probléma is, hogy kizárólag személyesen tudunk oktatni. De az előadó szerint minden tudáshoz tartozik valamilyen háttértudás, amit ténylegesen előadhatsz online is. Mindezt tedd meg úgy, mintha egy bizonyos diáknak tartanál órát. Ahhoz, hogy fejlődni tudj és hiteles maradj az online térben is, szükséged lesz a tanulói értékelésekre, a pozitív és a negatív kritikákra is, hiszen ezek azok, melyek előrébb visznek ezen az úton. Az online lábnyom (digitális lábnyom) pedig még többet segíthet abban, hogy publikációid, saját oldalad, interjúid, blog bejegyzéseid által még teljesebb képet kapjanak rólad azok, akik tőled szeretnének tanulni.

webuni3

Hogyan építsem fel az online kurzusom?

Mivel egy online kurzus idő és energia befektetést igényel, a legfontosabb, hogy az üzenetünk hatásos legyen és elérje a kívánt célcsoportunkat. Egy jól strukturált vázlat, tanmenet összeírása szükséges ahhoz, hogy mi is kellően átlássuk, milyen vonal mentén érdemes haladni. Erre a tanmenetre aztán ráfűzzük a pár perces videókat, tehát azokat a gondolati egységeket, melyek összességében alkotják magát az online kurzusunkat. Ezeket kiegészíthetjük szöveges anyagokkal, hasznos linkekkel és olvasnivalókkal, melyek így más aspektusból is megvilágíthatják az előadásodat. Már pedig miért ne akarhatnál többet, mint mások?

Biztos a siker?

Nem!

Akkor mi lehet a legrosszabb? Nem származik belőle jövedelem, nem nézi meg senki. De tanítottál valamit, lebontottad az online világ által felépített falakat, lett egy anyagod, rendszerezted a tudásod, amit később bárhol máshol fel tudsz majd használni. Ez talán a ,,minden rosszban van valami jó” tipikus esete. Kevésbé kockázatos, mint egy valódi vállalkozás, így nem is aktív, hanem félpasszív jövedelemre számíthatsz. Befekteted az energiát és a tudást (majdhogynem egyszeri alkalommal), ami később akár minimális erőbefektetéssel bizony jövedelemhez juttathat.

Tehát ne feledd: Az online kurzusok legfontosabb összetevői:

Minőség, Tartalom, Relevancia!

Ha szeretnéd megosztani tudásod és minél előbb belevágnál az online oktatásba, az alábbi oldalon felkeresheted a Webuni szakértőit, akik még több hasznos tanáccsal látnak majd el!

Köszönöm az előadónak, Szép Istvánnak az együttműködést és legfőképpen a remek előadást!