,,A szakmai blog nem igényel írói vénát!”

Vezetsz már blogot, de fejleszteni szeretnéd? Még nem publikáltál, de tervezed? Megjelentetnéd írásaidat, de úgy érzed, ennél még lehetne jobb? Érdekelne milyen tippeket és tanácsokat kaphatsz egy újmédia kutatótól? Olvasd el legfrissebb írásunkat!

,, Az internet egyik nyelvre ható sajátossága, hogy új műfajokat teremt ”-idézte Stein-től Horváth Dorka, újmédia kutató és a napokban megrendezett Vállalkozói blogok világa esemény egyik főszereplője. A rendezvény céljai közt szerepel az, hogy hozzájáruljanak a szervezők a mindennapi tevékenységeinkhez, vagyis ebben az esetben a blogszféra, az ahhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések és az ,,új világ” megismerése került terítékre.

Sokunk számára ismert lehet az a tény, miszerint az online világ és ezzel együtt a globális kommunikáció átalakítja tér- és időfelfogásunkat. Az interneten való interakciók olyannyira megváltoztak, hogy struktúrájukat tekintve már tömeg a tömeghez szól, vagyis széles körben terjed az információk sokasága, így megfelelő eszközök segítségével bárhol, bármikor,  bármihez hozzáférhetünk. Ezáltal tehát párhuzamosan nőtt a ,, mindig online állapot” mennyisége, melyek aztán már kihatnak életünk számos területére is, hol pozitív, hol pedig negatív értelemben.

 
SocialMediaIcons_600 (1)

,,Az online világgal egy teljesen új tér szerveződik”– mondja Dorka, hiszen az azonnali reakciók nem választják külön a befogadót és az adót a kommunikációs folyamatokban, hanem a két funkciót egyszerre töltjük be, mintegy befogADÓ-ként vagyunk jelen a hétköznapokban. És valóban, minden egyes kérdésre, felmerülő problémára vagy információra kapásból tudunk válaszolni, és ez az a lényegi szempont, ami már inkább azt a nézetet támasztja alá, miszerint:

Az állandó hallgatóság, vagy annak látszata; a folytonos visszajelzések nyugodtabbá tesznek minket. De vajon képesek vagyunk így elérni a teljes magány állapotát?

Talán az online világ egyik velejárója, hogy valójában nem leszünk többé magányosak, hiszen hozzászokunk a biztonság érzéséhez és ha őszinték vagyunk magunkhoz, talán élvezzük is, ha mindig van olyan személy, aki tudja éppen mit csinálunk, hol járunk és kivel vagyunk. Dorka szerint a glokalizáció  (globalizáció és a lokális szavakból tevődik össze) a másik fontos tényezője és következménye ennek az új dimenziónak, vagyis egyszerre vagyunk kitéve a globális és a lokális információknak,melyek szintén megnehezíthetik  a magány állapotának elérését.

Az előadás elméleti részéhez tartozó legizgalmasabb felvetés talán az volt, hogy vajon az online térben való aktív jelenlét kitágítja vagy ellenkezőleg; beszűkíti látókörünket? Vegyünk példának a Facebook algoritmusait, mely esetében 3 komponens, és azoknak arányai adják ki azokat az információkat, melyeket nap mint nap olvasunk. Fontosak az általunk preferált dolgok, azoknak súlyozásai (hány komment érkezett rá, kik és hányan kedvelték, stb.), és az időben való relevancia. Ha ezekből a tényezőkből indulunk ki, akkor bizony inkább szűkül a tér, mert a számunkra lényegi tartalmakhoz jutunk hozzá, ami hozzájárul ahhoz, hogy kevésbé vagyunk képesek akár pro-kontra érveket felállítani egy ügy kapcsán és elfogult, egységes véleményt alkothatunk különböző –a világban zajló- dolgokról, eseményekről.

A másik értelmezésben, miszerint világunk inkább kitágul, szintén az általunk preferált tényekre kell gondolnunk. Ebben az esetben azonban ezekről a kiemelt információkról sokkal többet tudunk meg azáltal, hogy előnyben részesítjük őket, vagyis sokkal mélyebben bele tudunk menni bizonyos témákba és széleskörű tudáshoz juthatunk.

Azonban nem csak elméleti, hanem gyakorlati tudásra is szert tehettünk a rendezvényen, így számos olyan tanáccsal térhettünk haza, melyeket már a mostani posztban is tudtam hasznosítani. Így került sor a tematika szerint a ,,blog” mint olyan fogalmi meghatározására .

BLOG

És itt kanyarodnék vissza a Stein-i kijelentésünkre, mely szerint az internet, és ezzel együtt a blog is magával hordozza az ahhoz tartozó műfaji sajátosságokat. Így tekinthetjük tulajdonképpen a blogot egy digitális naplónak, az önkifejezés legpuritánabb formájának. A blog fogalmi meghatározásáról és történetéről már korábbi írásunkban olvashattatok. De!

Mik egy minőségi blog alapvető tulajdonságai? Milyen tényezők kapjanak kiemelt szerepet? 

A következőkben pontokba szedve találjátok Dorka jó tanácsait:

1.)Ötlet

Ez az ötlet pedig legyen releváns és egy felmerült problémára nyújtson megoldást!Írt róla más? Nézzük át a konkurencia írásait! Reflektáljunk már meglévő olvasói véleményekre!

2.)Headline

Nevezzük meg a problémát, amiről írni fogunk, ez pedig ne legyen több, mint 65 karakter! Figyeljünk a SEO kulcsszavakra, valamint utaljunk azokra a törzsszövegben is!

3.)Bevezető

Kezdjük egy jó felütéssel (akár hasonlattal, idézettel). Ismételjük el a problémát, és vetítsük előre, hogy mi az, amit a poszt végére megtanulhat az olvasónk.

4.)Tartalmi váz

Szedjük pontokba, miről is akarunk pontosan írni! Építsünk fel egy struktúrát!

5.)Háttér előkészítése

Nyissunk meg az adott témában releváns cikkeket, kutatásokat, elemzéseket, amelyekre hivatkozni fogunk a szövegünkben! Így ha megakadunk az írással, bőven akad segítség.

6.)Mennyiség

2000-2500 karakternél lehetőleg ne legyen több!

7.)Bónusz tartalom

Egészítsd ki a szöveget extra tartalommal. Linkelj be lényegi videókat, idézeteket, infografikát!

8.)Befejezés

Sose fejezd be! Adj teret az olvasónak, ne zárd le a történetet! Had kezdődjön el egy izgalmas beszélgetés a témában. Fejezzük be írásainkat kérdéssel!

9.)Képek kiválasztása

Figyelj a kép méretére és minőségére, hiszen a rosszabb minőségűeket hátrébb sorolja a Google a kereseti listában!  Próbálj saját képtárból dolgozni!

10.)Jó idő

Posztolj (jó) időben! Ne várj sokat, a reggeli órákban nagy a forgalom! (kb. 8-10-ig)

Azonban ami legfontosabb: hosszú távú stratégia szükséges egy minőségi, szakmai blog működtetéséhez! Egy jó blog olyan, mint egy növény a szobánkban. Ha azt akarjuk, hogy szépen növekedjen, bizony gondoznunk kell és időt kell rá szánnunk. Máskülönben nem érhető el fejlődés, és azt hiszem, erről mindannyian ugyanúgy vélekedünk. Egy színvonalas online naplót pedig hogyan is kreálhatnánk egyediség nélkül? Így tehát felmerülhet a kérdés: vajon tudunk-e az egyre inkább homogenizált társadalmunkban máshogy gondolkodni, mint a többiek?

Köszönöm az előadónak, Horváth Dorkának az együttműködést és a remek előadást!