,,A teljes maximalizmus kiöli a dolgokból az élvezetet!”

Záborszky Mátyás a PolePosition email marketinges szakembereként mesélt nekem jelenlegi munkájáról, annak nehézségeiről és az emberi alázat fontosságáról.

Az online marketing összetett rendszer, több részterületből tevődik össze. Ennek csak egy része az email marketing, amivel Te is foglalkozol. Miért pont ezt ,,választottad?” Miért érzed úgy, hogy ez áll hozzád a legközelebb?

2003-ban kezdtem el ezzel a területtel komolyan foglalkozni. Olvastam egy könyvet- Amazon.com- , amely nagyon jól leírja, mekkora potenciál is van az internetben. A szerző maga végzett egy kutatást, aminek eredménye az lett, hogy ezen a területen 2900%-os növekedés figyelhető meg. Ez itthon sem volt másképp, hiszen kezdett éledezni az online piac. Akkor még nem értettem hozzá semmit, de azt gondoltam, miért is ne lenne érdemes belevágni. Sok mindent tapasztaltam az elmúlt 13 évben, ennek következménye volt az, hogy elkezdtem azt a területet keresni, aminek az irányába tudnék specializálódni. Ez az iránykeresés, a választásom tulajdonképpen tudatosan alakult ki. Kezdetben tartalomfejlesztés útját jártam, ami egyáltalán nem hozta a hozzá fűzött reményeket ezért ebből eredően döntöttem úgy, hogy email marketinggel foglalkozom.

Ezzel kapcsolatban kérlek mesélj kicsit a jelenlegi munkáidról, előadásaidról, rendezvényeidről. Mik ezeknek a legfontosabb ismérvei? Mi az, amiért több és más , mint egyéb ilyen események ebben a témában?

Őszinte leszek, nem tudom mi különbözteti meg a többi rendezvénytől a sajátunkat. De alapvető tulajdonsága- mint ahogy nekem is- ,hogy nem érdekel más mit csinál. Számomra a konkurencia egy nem létező fogalom, mégpedig azért, mert ha valaki csinál valamit, azt remélhetőleg nagyon jól csinálja. Vagyis: csináld kiválóan és így nem lesz konkurencia, hiszen onnantól fogva teljesen más értelmet nyer ez a fogalom. Sajnos a piac jelentős többségének nincs szüksége minőségre, ezért alapvetően középszerű dolgokat állítanak elő, hiszen így is tökéletesen ki van elégítve a kereslet-kínálat. Talán ez volt a legerősebb motivációm afelől, hogy ne menjek el ügynökség irányába. Az ügynökség nagyon összetett dolog: hány ember kell, milyen minőség orientáltnak kell lennie…

Az email marketing volt az a terület, amiről úgy gondoltam, hogy egy teljesen piacképes termékké lehetne fejleszteni. Az előadás nagyon jó tesztpálya arra vonatkozólag, hogy milyen kérdéseket tesz fel a közönség, milyen alapvető problémákkal küzdenek. Vagyis a rendezvényeink gyors tanulási módjai annak, hogy mit érdemes csinálni. Ha van benned alázat és odafigyelsz arra, hogy mit akarjanak a potenciális vevőid, akkor egy jól megszervezett esemény lehet a legjobb igényfelmérés, nem beszélve arról, hogy az egyik leghatékonyabb módja az információ terjesztésének.

Az online marketing képzéseket szeretnétek még más szegmenssel is kibővíteni vagy kizárólag az email marketing ,,specialistájaként” tevékenykedsz? Mik a jövőbeni terveitek?

Nem akarnék mással is foglalkozni az email marketingen kívül, mert már önmagában is egy akkora terület, ami teljességet kíván. Ha kiváló dolgot akarunk csinálni, akkor bizony specializáció szükséges hozzá. Más területekkel foglalkozni olyan, mintha csábításnak kellene ellenállnunk, és erre a legjobb példa egy amerikai barátom esete. Feltettem neki a kérdést, miért nem jönnek be a cégükkel Európába, hiszen itt is vannak még kihasználatlan területek. Azt mondta, annyi munkájuk van megannyi lehetőséggel, hogy eszük ágában sincs ilyen téren szétaprózódni. Alapvetően 1 maximum 2-3 csatornát kell kiválasztani, amin érdemes kommunikálni és kizárólag azoknak, akiknek meg akarom mutatni a helyes utat. Ez a terület pedig pontosan erről szól.

AAEAAQAAAAAAAAc-AAAAJDI2MTk4NjkzLWE4ZTMtNDIyYS1hYzVhLTM4OTRjNmQ4ZDk0NA

Mit tartasz a legnehezebbnek ezen a pályán?

Alapvetően nagyon kitartó ember vagyok, de nem szeretem tolni a folyót. Nem magához az email marketinghez kapcsolódik a legnehezebb dolgot, hanem azokhoz az emberekhez, akikkel azt szeretném elhitetni: ,,Igenis képes rá!” Elhitetni azokkal, akikkel együtt dolgozol, hogy többre, jobbra képesek és el tudják érni, amit akarnak, át tudják ültetni a gyakorlatban. Ez nagyon komplikált.

Említetted, hogy nemrég voltál kint Amerikában egy 3 napos konferencián, ahol egy kiváló email marketing szakembertől tanulhattál. Ezek szerint mindig van hova fejlődni?

Persze, folyamatos fejlődésről van szó. Hiszen nézzünk csak egy példát: hogyan nézett ki a listaépítés 10 évvel ezelőtt és hogyan most? A piac mindig növekszik, de egy dolog változatlan, mégpedig az emberek alapvető motivációja. De annak formája, hogy hogyan tudok vele sikeresen kommunikálni, hogyan tudom felvenni vele a kapcsolatot, változik. Kicsit máshogy megfogalmazva úgy mondanám, hogy a keretrendszer hasonló, de a díszletek változnak benne, így a díszletek alakítása lesz a legfontosabb, hiszen ez lesz az, ami valóban számít. Így lett a mi központi elemünk ebben a rendszerben az értékközvetítés, és ezért kap akkora hangsúlyt minden egyes rendezvényünkön.

Amerika egy teljesen más kultúra, mások a piaci elvárások és igények. Az email marketing, vagy tágabb értelemben vett online marketing területen hogyan jelennek meg az esetleges különbségek? És mit gondolsz ennek a kapcsán a hazai helyzetről ezen a szegmensen?

Alapvetően az emberek hasonlóképpen működnek, az emberi motivációk nagyon hasonlóak, a piac maga különbözik. Ami Amerikában egy természetes dolog, az a listaépítés és az alapvető kommunikáció a potenciális vásárlókkal. Mivel ez az egésznek a mozgatórugója, ezért ez egy elég széles körben ismert téma. Ezzel szemben itthon, a magyarok másképp működnek, mert szerintem nincs meg bennük a kellő alázat, a felismerése annak a ténynek, hogy van, amit nem tudok, de szeretném megtanulni. Sajnos ez egy attitűd, hogy sokkal kevésbé vagyunk nyitottak, mint az amerikaiak. Nem azt jelenti, hogy ott kint olyan dolgokat alkalmaznak, amik itthon számunkra nem ismertek, hanem hogy nem futunk olyan köröket, amivel még többre tudnánk vinni. A magyar piac saját magát korlátozza, pedig remekül működhetne, hiszen a szellemi tőke adott…

Van olyan online marketing szakember, akire példaként tudsz tekinteni?

Jeff Walker, email marketinges szakember az, akitől a legtöbbet tanultam ezen a területen. A ,,know how” módszerrel több mint fél milliárd dollár értékben adták el saját szolgáltatásukat. Termékét évente egyszer viszi piacra 5 napra, és ez 2015. szeptemberében 5 millió dollár értékben kelt el. Hogy mit árul? 100%-ban szellemi tőkét, méghozzá egy 15 fős céget.  Ha valaki tényleg alkalmazza ezt a módszert, akkor valóban nagy sikert tud vele elérni. Nyilván minél inkább információs termékről beszélünk és minél inkább szolgáltatás, annál könnyebb alkalmazni minden területen. Itt is a nyitottság a kulcs- nyitottság az új dolgok felé, nyitottság az innovációra- , ez visz előre mindent.

Több rendezvényen is említetted és kihangsúlyoztad az ,, ígérj alul, teljesíts felül” elvet. Igyekszel mindig ezt teljesíteni munkád során?

Próbálkozom, de persze nem könnyű. Bár egyre könnyebben megy, mert egyszerűbb nemet mondani olyan dolgokra, amik biztosan nem visznek előrébb. záborszkyTermészetesen ennek van egy véges száma, de ez idővel változhat, mert ha kellő alázattal végzem a munkámat, akkor folyamatosan fejlődöm, aminek a hatékonyság már alapvető velejárója.

 

És végezetül: tökéletes, de későn, vagy megfelelő, de időben? Melyiket választanád?

Megfelelő, de időben. A tökéletesség csupán egy illúzió, ami nem létezik és nem is ,,készülhet el.”  Az elég jó, az az, amihez értek. Ez a különbség pedig a pareto-elvvel magyarázható, vagyis létrehozhatok valamit 20%-os befektetési energiával, de a maradék 80%-al, amivel tökéletes lenne, nem lesz szembetűnő a különbség. Persze intenzíven kell törekedni a tökéletességre, de tudnunk kell, hol van a határ, mert anélkül elveszi az alkotás örömét. A teljes maximalizmus kiöli a dolgokból az élvezetet!

Köszönöm Mátyásnak a remek válaszokat, remélem Ti is hasznosnak találjátok majd!