Mi a különbség a B2B és a B2C tartalommarketing között? Mielőtt elmerülnénk ebben a kérdésben, talán nem árt letisztázni a fogalmakat. Mit is jelent a B2B és a B2C? Ezekkel a kifejezésekkel a vállalkozásokat két csoportra bonthatjuk az alapján, hogy kit is tekintenek a fő ügyfélkörüknek. A B2B (business to business) vállalatok más cégeknek értékesítenek szemben a B2C (business to customer) vállalatokkal, akiknek magánszemélyek tartoznak a célcsoportjába.

B2BvsB2C

A B2B és a B2C céljai

Ez a két cégfajta tehát szükségképpen igen sok mindenben különbözik egymástól. Az eltérések már a célok tekintetében is egyértelműen jelentkeznek. A tapasztalatok szerint például a B2B cégek a tartalommarketinggel főként brandjüket szeretnék erősíteni, és leadeket akarnak generálni. Ez nem túl meglepő, hiszen az üzlet világában mindenki a legjobbal akar dolgozni. És az emberek akkor hiszik el, hogy Te vagy a legjobb, ha egy erős branddel rendelkezel, amit sokan ismernek, és nyugodt szívvel ajánlanak bárkinek. A B2C vállalkozásoknak szintén nélkülözhetetlen célja a brand erősítése a tartalommarketing segítségével, de ami ennél is fontosabb számukra, az a fogyasztói elégedettség és a márkahűség (customer loyalty) kialakítása.

Hogyan értékesít a B2B és a B2C?

A tartalommarketing szempontjából lényeges kérdés, hogy mit és hogyan is akarunk értékesíteni. Bár mindig vannak kivételek, ezen a téren is megfigyelhetők szabályszerűségek a B2B és a B2C vállalkozásokhoz kapcsolódóan. A B2B ugyebár más cégeknek ad el terméket vagy szolgáltatást. A cégekre az jellemző, hogy vásárlásukat a szükség vagy valamilyen racionális indok vezérli. Egy vállalkozás azért vesz meg egy terméket/szolgáltatást, mert meg kell vásárolnia, vagy mert úgy gondolja ezzel pénzt/időt/energiát spórolhat meg, esetleg növelheti működésének hatékonyságát. Az egyszerű fogyasztók is gyakran vásárolnak szükségből. Élelmiszerre, ruházatra, tisztálkodási szerekre mindenki költ. Gyakran megfigyelhető viszont, hogy a fogyasztó saját szórakoztatása miatt vesz meg valamit. Egy számítógépes játékot, egy mozijegyet, de sokszor az ételt és a ruhát sem feltétlenül azért vesszük, mert szükségünk van rá, hanem egyszerűen, mert megtetszett nekünk, megkívánjuk.

social_media_02

Mivel alapvető különbségek húzódnak a célcsoport vásárlási szándékai mögött, ezért természetesen a tartalommarketingnek is különböznie kell cégfajtától függően. A B2B-s tartalomnak inkább informatívnak kell lennie, ami meggyőző és jó érveket használ, míg a B2C-s tartalom lényege, hogy az érzelmekre hasson, és izgalmassá tegye az eladni kívánt terméket vagy szolgáltatást a fogyasztó szemében. Ami mindkét esetben nyerő lehet azok az olyan tartalmak, ami célcsoportod valamilyen kérdésére adnak választ. Annak kiderítésében, hogy milyen kérdései is lehetnek a célcsoportodnak segítségedre lehetnek az olyan oldalak, mint például a quora.com vagy az answerthepublic.com.

A B2B és a B2C tartalom formái

A B2B és B2C tartalmak rendszerint formájukban is különböznek. Kutatások szerint az üzletemberek jelentős hányada például a szöveges tartalmat preferálja a hang- és képanyagokkal szemben. Ennek megfelelően, ha B2B-s marketing tevékenységet folytatsz, érdemes inkább az e-mailekre, hírlevelekre, esettanulmányokra, blogposztokra fektetned a hangsúlyt. Egyébként is ezek azok a formátumok, amikben könnyebb tájékoztató, informatív jellegű anyagokat készíteni, azaz olyanokat amilyenekre a B2B-s tartalommarketingnek szüksége van. Ezzel szemben több tanulmány is arra a következtetésre jutott, hogy a fogyasztók inkább a vizuális tartalomra fogékonyak, különös tekintettel a videókra. Ezért, ha egy B2C-s vállalat termékét vagy szolgáltatását akarod népszerűsíteni, akkor érdemes lehet inkább fotókkal, illusztrációkkal és videókkal próbálkoznod.

Ami ilyen téren mindkét vállalkozásfajtánál jól működik, azok a közösségi oldalon közzétett bejegyzések. A különböző kutatások eredményei alapján ez ugyanis mind az üzletembereket, mind az egyszerű fogyasztókat könnyen és hatásosan éri el.

Forrás: sujanpatel.com

Legyen akár B2B akár B2C a céged, ha úgy érzed egy megújult, igényes honlappal erősítenéd az online jelenléted, kérj tőlünk visszahívást vagy csak nézz szét az oldalunkon!