Mi is ez? Mit tükröz?

A logó egy cég, szervezet, áru vagy szolgáltatás azonosítására szolgáló egyedi, jól felismerhető jel, szimbólum. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyíti a piac szereplői közötti tájékozódást. Fontos kiemelni, hogy bár gyakran a szinonimájaként emlegetik, a logó nem egyenlő a márkával, csupán a ,,márkaelemek egyike.”

Napjaink logóinak kialakulásában számos történelmi jelenség játszott szerepet, ilyen volt például  a pénzérmék kialakulása, a logógrafikus nyelvek elterjedése, a címerek nyomtatása.

Az ipari forradalom jelentős fordulópontnak számított, hiszen egyesítette magában a képi világot és a tipográfiát. Itt már jelen volt az a funkció, hogy az önkifejezés céljára alkalmazott művészet segítségével az egyre növekvő középosztály könnyebben megkülönböztethesse a piacon jelenlévő márkákat.

A 19. második felére aztán általános jelenséggé vált a nyomtatási technológia olcsóbbá válása és az ezzel előtérbe kerülő tipográfia. A század végén megjelenő Arts and Crafts mozgalom volt az, amelynek köszönhetően a gyártók és a mesteremberek szemléletmódja abba az irányba terelődött, hogy törekedjenek termékeik felismerhetővé tételére, így megjelentek az egyedi logók és vízjelek.

A logók típusai

A logók esetében, kialakításukat illetően négy alapvető logótípust különböztetünk meg: szöveg, ikonikus, vegyes, dinamikus logó.

A szöveges logók a legegyszerűbbek, hiszen elsősorban tipográfiai megoldásokkal igyekszik egyedi hatást elérni. Szöveges logók esetében a cégek, vállalatok általában egész arculatukat azzal az egy vagy több egyszerű színnel- hiszen alapvető szabály, hogy csak pár színt alkalmazunk- határozzák meg, amely a logóban is megjelenik, mivel nyilvánvalóan könnyebb összekapcsolni akár szín alapján is a logót és magát a céget vagy annak tevékenységét.

Emellett egyedi betűtípusokat használnak a tervezők, hiszen egy jól eltalált, teljesen egyedi tipográfia segítségével szinte azonnal asszociálhatunk az adott márkanévre is. Így nem csak a betű típusára, hanem a betűközre, a karakterek elhelyezésére is oda kell figyelni olyan minőségben, amely minden területen jól mutat.

12805887_1759330120968540_8380629301703481821_n

Az ikonikus logó a legelterjedtebb logótípus, amely általában leegyszerűsített, egyszerű színvilágú, jól beazonosítható szimbólumokból áll. Jelentésük lehet többrétegű, szimbolikus is, de akár közvetlenül is megjeleníthetik az adott termékeket. Annak érdekében, hogy minél megjegyezhetőbb legyen a logó, a lehető legegyszerűbb formákkal szoktak dolgozni a szakemberek.

A vegyes logók a szöveges és az ikonikus típusok megoldásait egyesítik magukban. Az egyszerű, könnyen felismerhető szimbólumok ebben az esetben márkanévvel együtt jelennek meg, a szöveg általában magába a szimbólumba van beillesztve.

Dinamikus logók alkalmazása már kevésbé népszerű, a legfontosabb ebben az esetben is a könnyű felismerhetőség lenne. Ilyen –dinamikus logót- használ például a Google is.

Mi a legfontosabb a logók tervezésénél?

Mivel a logó elsődleges célja az, hogy univerzálisan jelképezze céged arculatát, nagyon komoly reklámértéke van. Emiatt érdemes áldozni céged logójának megterveztetésére, hogy garantáltan egyedi szimbólummal képviseltesd magad a piacon.

Fontos kiemelni a már említett stílust, színvilágot és a formát.  Így lesz jelentős, hogy a logó stílusa megfeleljen a választott célközönség által igényeltnek. Például nagyobb valószínűséggel lesz elfogadottabb és sikeresebb egy komolyabb, visszafogottabb stílusban megjelenített logó a bankok esetében. A színvilágnak a célközönség ízlésvilágát, valamint a jelölni kívánt szolgáltatás vagy cég profilját kell meghatároznia. Például a DAG Ideas nyitóoldala esetében a színek nemcsak a kiemelést szolgálják, hanem azt is tükrözik, hogy milyen területeken vagyunk profik! A forma esetében jelentősek a kevésbé bonyolult, így jobban felismerhető és megjegyezhető alakzatok. Tévhit, hogy feltétlenül a tevékenységet kell ábrázolnia a logó grafikájának, hiszen ez sokszor nagyon bonyolult, sőt akár lehetetlen. A jó logó nem egy történetet mesél el. Nem lerajzolja a cég tevékenységét, szolgáltatásait. A jó logó azonosít. Mivel egy jó forma segíti az értékesítést, ezért az ebből felépített arculat és a marketing kommunikáció együttese segít abban, hogy minél hatékonyabban érje el a célját.

Egy logó elkészítésénél az a legcélszerűbb, ha profi szakember segítségét kérjük. A továbbiakban bemutatunk 5 olyan esetet, amikor az egyes jelek elkészítéséhez bizony elég nagy költségvetésre volt szükség. Ezekbe az összegekbe azonban szerintünk nem csak a logó, hanem az adott cég egész arculatának megreformálása is beletartozott.

,,Mindenki azt mondja, hogy az első benyomás nagyon fontos az életben. Ez a bizonyos első benyomás gyakran azzal alakul ki, hogy az emberek rátekintenek a logóra. Éppen ezért nagyon fontos, hogy figyelemfelkeltő és kreatív legyen, ugyanakkor ez a figyelemfelkeltés néha drágább, mint azt gondolnánk. Nézzük a világ öt legdrágább logóját!”

5. ANZ – 15 millió dollár (4 milliárd forint)

2009 tavaszán az ausztrál bankóriás úgy döntött, hogy sikerük kulcsa egy újragondolt logó lenne. Ennek meg is volt az ára, 15 millió dollárba került az a bizonyos újragondolás, azonban azóta töretlen a sikerük.

4. Posten Norge – 55 millió dollár (15 milliárd forint)

A Posten Norge mint ahogy az a nevéből is adódik Norvégiában postai küldemények kézbesítésével foglalkozó vállalkozás. 2008-ban új üzleti stratégiát vezettek be, aminek köszönhetően 55 millió dollárért megújult logójuk kinézete is.

3. Accenture – 100 millió dollár (28 milliárd forint)

A különböző üzleti tanácsadással foglalkozó cég korábbi logója felkerült a 10 legrosszabbul megálmodott logók listájára. Így érthető volt a váltás, ami kereken 100 millió dollárba került az 1989-ben alakult cégnek.

2. BP – 211 millió dollár (59 milliárd forint)

A világ egyik legnagyobb energiát szolgáltató vállalata 2000-ben markánsan megváltozott. Ekkor több, mint 200 millió dollárt költöttek arra, hogy a cég nevét lerövidítsék és frappánsabb szlogent is ekkor kapott a vállalat. Céljuk a zöld energia kihangsúlyozása volt az új design-nal. Nos, ez egy sikeres küldetés volt!

1. Symantec – 1 milliárd 280 millió dollár (358 milliárd forint)

A különböző vírusvédelmi technikákkal foglalkozó cég vissza akarta nyerni régi helyét a piacon, és az új logó ennek az egyik alapvető tényezője volt. Erre összesen 358 milliárd forintnak megfelelő dollárt költöttek.

Te is egyedi arculatra vágysz? Profi logót akarsz? Honlapod fejlesztésére van szükséged? Bátran keress fel Minket!

forrás: playful.blog.hu