Papp Gábor a The Pitch SEO szakembereként mesélt nekem munkájáról, arról milyen utat járt be, hogy idáig eljusson, a céljairól, a jelenlegi irányvonalról, melyen a későbbiekben is tovább akar haladni.

Pár sor erejéig legyünk részesei munkásságának, értsük meg a ,,miért”-et és a ,,hogyan”-t!

 

Alapvetően online marketing és a SEO területén dolgozol. Ehhez kapcsolódóan kaptál egy üzenetet egy barátodtól: ,,A marketinget nem a kreatív viszi előre, hanem a stratégia!” Hogyan befolyásolta ez a munkásságodat?

A marketing alapjaival 2004-ben kezdtem foglalkozni, amikor középiskolában designt és webdesignt tanultam. Olyan eszközök használatát tanultuk meg, mint a Photoshop, Illustrator, Flash és a Dreamweaver. Év végére már elég jó szinten tudtunk képeket és weboldalakat készíteni. Ekkor még csak részterületeit ismertem a marketingnek, aztán idővel szépen bővülni kezdett a kör. Később pedig egyre több eszközt ismertem meg, a tapasztalatom egyre nőtt. A fenti idézet 2009-ből származik, akkor kezdtem el komolyabban stratégiai szintű marketinggel foglalkozni és teljes kampányokat összerakni: az elejétől a végéig. Ahogy egyre több összetett projekten dolgoztam, úgy jöttem rá, hogy valóban a stratégia és a megvalósítás kapcsolata a lényeg. Nem feltétlenül a kreatív ötletek hozzák az áttörést. A jó ötletek persze nem ártanak, de szerintem gyakran hajlamosak vagyunk feláldozni a hosszú távú munkát és eredményeket egy-egy rövid távú kreatív ötletért. Rövidtávon ez nem okoz gondot, de közép- és hosszú távon már igen.

A ti munkáitok alapjául a kétoldalú tevékenység szolgál, vagyis ,,Ti segítetek nekünk , Mi segítünk Nektek” kapcsolat jön létre. Milyen jelentős fordulópontok határozták meg a stratégiátokat?

Gyerekkoromban sokat sakkoztam és amikor tanulgattam az alapokat, akkor hallottam egy jó idézetet Jose Raul Capablanca nagymestertől: „Ahhoz, hogy fejlődni tudj, először tanulmányoznod kell a végjátékokat.” Ez igaz az online marketingre is. Mielőtt ugyanis bele akarunk vágni egy projektbe, javítani vagy épp fejleszteni akarunk rajta, előbb tudnunk kell, hogy milyen végeredmények lehetségesek. A stratégia meghatározásának pedig ez az egyik kulcsa. Tudni kell, hogy mit akarunk elérni, és az eredményből fejtsük vissza a szükséges vagy lehetséges lépéseket. A stratégiát legtöbbször a cél és a hozzá vezető út nehézsége határozza meg. Ha egy célt könnyű elérni, akkor ott egy kevésbé kidolgozott stratégia is elég lehet. Ha kihívás elérni az adott célt, akkor ott megalapozott stratégia és jó megvalósítás szükséges!

Beszélgessünk a SEO-ról! Mint minden rendszer, ez is változik. Vannak eltérő különbségek évenként a SEO-s trendek között?

Vannak, persze. Mind éven belüli, mind pedig évtizedeken átívelő trendek is. Az algoritmusok és ezzel együtt a Google célja is, hogy rendszerezzék a világ információ-halmazát. Ezt pedig részben úgy érik el, hogy adott keresésekre releváns találatokat akarnak visszaadni. Ez egy általános, évtizedes trend, amiben nincs változás szerintem. Rövid- és középtávon viszont már megjelennek módosító tényezők. Részben azért, mert vannak, akik trükköznek az adott keretek között és manipulálják a találatokat, részben pedig azért, mert olyan újítások és technológiák jönnek létre, amik pár évvel ezelőtt még nem voltak lehetségesek. Ilyen a mobilos és a hely alapú keresések előretörése. A fő trend tehát nem változik, csak évről évre előjönnek olyan elemek, amik finomítanak a célhoz vezető úton.

Mi várható 2016-ban a SEO-trendektől? Folyamatosan figyelemmel kíséred ezeket? Ad valamilyen irányvonalat munkáid során?

A 2016-os évben egészen biztosan erősödni fog a mobil és a lokáció alapú keresés ereje. Már 2014/2015-ben is láttuk ennek a hatását, de idén lesz Magyarországon is látható mértékű ez a folyamat.

A keresési forgalom évről évre dinamikusan nő, és nem csak a Google esetében. Rengeteg olyan kereső van, ahol észre se vesszük, hogy igazából ott is egy keresővel van dolgunk. Annyi csak a különbség, hogy azok nem általános keresők, hanem specializáltak.

Így ha videót keresünk, akkor a Youtube-ot használjuk, ha barátokat, akkor Facebookot vagy épp Twittert; ha szakmai kapcsolatokat, akkor a Linkedint. Amennyiben prezentációt keresünk, akkor Slideshare-t használunk, ha képeket, akkor Pinterestet. A listát pedig lehetne bőven folytatni. Az utóbbi években egyre több olyan oldal jött létre, amik egy-egy szűk piacra fókuszálnak és ezeknél elérhető egy ugyanolyan, de specializált kereső, mint a Google esetében.

Ez pedig azt jelenti, hogy gyakran nem elég már csak a Google-re figyelni amikor optimalizálunk, hanem más csatornákat és médiumot is szem előtt kell tartani.

 

Tulajdonképpen milyen tényezőktől függ a keresőoptimalizálás?

Elég összetett szempontok szerint rangsorolnak algoritmusok. De alapvetően 3 nagy területre lehet osztani a keresőoptimalizálást. Technikai (tech SEO), tartalmi (on-page SEO) és hivatkozások (off-page SEO) részre.

A technikai rész főként azért felel, hogy az oldalunk értelmezhető, indexálható legyen az algoritmusok számára. A tartalmi résznél arra törekszünk, hogy a felhasználók kereséseinek megfelelő és releváns tartalmat hozzunk létre. Vagyis ha valaki cukrászdát keres Pécsen, akkor a mi weboldalunk leginkább egy pécsi cukrászdára hasonlítson tartalmilag. A hivatkozások résznél (off-page SEO) pedig az a célunk, hogy más hiteles weboldalakról linket szerezzünk a saját weboldalunkra. Ilyen lehet például, ha egy gasztro blog elemzést ír a cukrászdánkról, vagy valamelyik hírportál beszámol a legújabb kampányunk sikeréről.

A SEO egy összetett dolog. Milyen optimalizálási technikák léteznek? Ezeknek milyen jelentőségük van?

Sokan sok mindenben hisznek. De talán az a legjobb hozzáállás, ha a fenti három elem (technikai, tartalmi és hivatkozási rész) mindegyikére figyelünk. Ha valamelyik is hiányzik a három közül, vagy lényegesen elmaradott a versenytársakhoz képest, akkor minden bizonnyal rosszabbul fogunk teljesíteni a találatok esetében a többieknél.

Szóval a cél mindig az, hogy legyen egy jól indexálható weboldalunk, ami használható mobileszközön is, tehát mobilbarát. Legyen rajta minden releváns és fontos információ és rendelkezzünk olyan hivatkozásokkal, amelyek hiteles és valós weboldalakról származnak!

Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen dolgokra kell odafigyelned a keresőoptimalizálás során, mik a legjobb és a legrosszabb SEO-s tanácsok, milyen véleménnyel van interjúalanyunk a hazai piac helyzetével és milyen terveik vannak, a jövő heti letölthető PDF anyagunkból mindent megtudhatsz!

 

Köszönöm Gábornak gyors visszajelzését, közvetlenségét és legfőképpen remek válaszait!

Remélem Ti is hasznosnak találjátok majd!