Korábbi cikkünkből megismerkedhettetek az UI (user interface), vagyis a felhasználói felület szerepével. Ma pedig az UX (user experience) – felhasználói élmény jelentőségéről lesz szó, és arról, hogy önmagában egyik sem elég ahhoz, hogy felhasználóidból vásárlók legyenek.

A Nielsen Norman Group (az UX és UI terület szakértői) meghatározása szerint, az UX (user experience), vagyis felhasználói élmény forrása lehet bármilyen olyan interakció, amely a végső fogyasztó és a vállalatod, szolgáltatásaid vagy termékeid között történik.

A teljes felhasználói élmény többet foglal magában, mint egyszerű UI (felhasználói felület) használat, így hiába van egy UX szakértői csapatod, akik egy projekt minden egyes fázisát végigkísérik (igények felmérése, design, tesztelés stb.), ez sem elég ahhoz, hogy teljes, minden szempontból kielégítő felhasználói élményt nyújthass fogyasztóidnak.

Ehhez új gondolkodásmódra van szükségetek (Neked és minden egyes munkatársadnak egyaránt); empátiára, a felhasználók szükségleteinek megértésére, hogy igyekezzetek olyan terméket előállítani, ami megegyezik fogyasztóitok igényeinek.

Az UI önmagában kevés

Persze nagyon fontos, hogy elég figyelmet szenteljünk egy felhasználóbarát felület megalkotására, de az UX kicsit túlmutat ezen, nem szabad összekevernünk a kettőt. A felhasználók számos módon léphetnek kapcsolatba márkáddal: honlapon, hírlevélen, social média felületeken, call centereken keresztül, emailben – egy „hagyományos” UX csapat kevés befolyással bír ezekre. A haszontalan, az átlagos, fogyasztód számára érthetetlen kifejezéseket használó üzenetek, vagy irreleváns marketing emailek csak frusztrálják a vevőt.

Gondolnod kell a Halo hatásra (vagy holdudvar-hatás) is – melynek lényege, hogy egyetlen pozitív (vagy akár negatív) benyomás is meghatározhatja az adott felhasználóban a Rólad alkotott képet. Célod pedig az, hogy felhasználóid vásárlók, újra-vásárlók legyenek.

Szükséged van mindenkire!

Még akkor is, ha nem kifejezetten egy weboldal vagy alkalmazás felületére koncentrálunk, csapatodban egyetlen tag sem engedheti meg magának, hogy ne érezze a saját felelősségének a felhasználói élmény biztosítását.

Tegnap már írtunk kicsit a blogolásról. Nekünk alapvető feladatunk megérteni olvasóink érdeklődési köreit, azt, hogy mit olvastok szívesen, mi lehet számotokra hasznos, és persze gondoskodunk róla, hogy mindenki számára érthetőek legyenek bejegyzéseink. A web-fejlesztőinknek is muszáj gondolniuk a felhasználókra, amikor egy ötlet a gyakorlatban is megszületik, hiszen rengeteg eszközön keresztül, eltérő sávszélességről felkereshető egy oldal. A végső cél pedig az, hogy az adott honlap minden funkciója a lehető legjobban működjön, minden eszközön. A termékmenedzsereknek is teljes mértékben ismerniük kell a célcsoportot és szükségleteiket ahhoz, hogy megfelelő döntést hozhassanak egy termék fejlesztésével kapcsolatban. Csapatként működhettek a legjobban!

Egyik legjobb módja a fogyasztó igényeire irányuló, empatikus gondolkodás kialakításának egy csapaton belül az, ha meghatározzátok célperszónáitokat. Leírjátok az átlagfelhasználótok jellemzőit, szükségleteit és azt is, hogyan érhető el. A csapatod minden tagjának tudnia kell azonosítani, és azonosulni vele, hogy döntéseik, munkájuk során mindig szem előtt tudják tartani az Ő igényeit. Ha mindenki azon dolgozik, hogy saját munkájával hozzájáruljon a célperszóna szükségleteinek kielégítéséhez, jó úton haladtok.

Forrás: Adobe Creative Cloud, Pixel Tie

Ha átgondoltad mivel könnyítheted meg felhasználóid, potenciális vevőid dolgát, szeretnéd javítani, megújítani honlapod felületét, kérj visszahívást, mondd el ötleteid, segítünk őket megvalósítani!