Tegnapi cikkünkből már megismerkedhettetek a SMAC kifejezéssel (Social, Mobile, Analytics, Cloud). A héten kicsit alaposabban is körbejárjuk a témát, és minden nap részletesebben is bemutatunk egyet e négy alapfogalom közül. Mai írásunkat a Social-nek szenteljük.

Ha szerinted elég csak regisztrálni, majd néha posztolni valamit Facebookra, akkor nagyot tévedsz. Itt van 6 lépés, amit érdemes elolvasnod, mielőtt elindítod céged Facebook oldalát. Ne ijedj meg akkor sem, ha már elindítottad, de úgy érzed, valamit rosszul csináltál, nem késő újratervezni.

#1 lépés: 12 héttel indulás előtt: válaszd ki a vállalkozásodnak legmegfelelőbb közösségi oldalakat

El kell döntened, az elkövetkezendő 1-2 évben mennyire veszed majd komolyan a közösségi média használatát. Ugyanis jobb, ha inkább bele sem vágsz, mint hogy 4-5 poszt után megfeledkezz róla. Emellett pedig győződj meg arról is, hogy social média terved összhangban legyen a hosszú távú marketingcéljaiddal.

  • Célszerű megvizsgálnod versenytársaid online jelenlétét, így jóval egyszerűbb lesz eldöntened, hogyan akarod differenciálni magad. Nem kell mindig a többiek után menni.
  • Határozd meg, milyen módon szeretnél követőidből vásárlókat csinálni (és fordítva), valamint melyek azok a közösségi oldalak, ahol ezt a leghatásosabban tudod kivitelezni.
  • Ne felejts el 10-15 minta-bejegyzést készíteni, minden közösségi platformra, amit használni szeretnél. A posztokat mutasd meg a marketinges kollégáknak, illetve a fő döntéshozóknak. Ha egyedül vágtál bele, próbáld ki őket szűkebb ismeretségi körödben.

#2 lépés: 8 héttel az indulás előtt – Határozd meg social média irányelveid

A következő lépés meghatározni, mi kerülhet ki céged nevében, és mi az, ami semmiképpen sem. Ez különösen fontos akkor, ha egyszerre több ember kezeli a fiókot. A legegyszerűbb, ha úgy tekintesz cégedre, mintha egy személy lenne. Felírhatod, hogy ki „Ő”, mit mondana az adatlapja.

Itt van néhány kérdés, amit érdemes feltenned a cégeddel kapcsolatban:

  • Egy cégként, vagy csapatként gondolnak rátok? („én” vagy „mi”)
  • Van olyan szó, amit sosem használnátok?
  • Politikai nézőpontok
  • Válaszolsz majd a kommentekre, ha igen, milyen gyakran? Mi van a negatív hozzászólásokkal? Milyen hangnemet fogsz használni?
  •  Ha céged profilja személy volna, mit csinálna szabadidejében? Hogy beszélne? Milyen műsorok vagy könyvek érdekelnék őt?

Hacsak nem personal brandingről (énmárka) van szó, céged személyiségének hasonlítania kell a célperszónád személyiségéhez.

Ha megvan, hogy a branded „kicsoda”, készíts egy kézikönyvet a social média irányelveitekről, olyan részletességgel, mintha egy új alkalmazottnak szólna. Ki vagy te? Mit akarsz eladni? Hogyan használod a közösségi oldalakat célod eléréséhez?

#3 lépés: 1-4 héttel az indulás előtt – Social média naptár elkészítése

naptárAkkor is érdemes megtervezned online jelenléted, ha nem vagy benne biztos, hogy minden pontját tartani fogod. Jó, ha tisztázottak céljaid a hónapra. Mennyit fogsz posztolni, mikor stb, és az sem árt, ha van néhány betervezett posztod arra az esetre, ha túl elfoglalt lennél.

Mint a legtöbb feladatnál, itt is igaz, hogy a jó munkához idő kell. Egy social média kampány indítása is több időt igényel, mint gondolnád. Ha néhány hónappal előbb elkezded összeszedni kampányod részleteit, sokkal könnyebb lesz lebonyolítani.

#4 lépés: Az indulás előtti napon – Ellenőrzés

Győződj meg róla, hogy minden a helyén van. Ehhez ajánlott listát készítened a teendőkről, majd mindent újraellenőrizni.

  • Social média profilon minden a végleges verzió legyen.
  • A bejegyzések jóváhagyva, készenléti állapotban legyenek, képekkel együtt
  • A felelős személyek tudják, mikor és mit kell posztolniuk
  • Minden megosztani kívánt link működjön
  • A social-ös csapatod készen áll az indulásra, tiszták a célok, hogy hogyan érhetik el, és hogyan tehetik mérhetővé a szereplést.

#5 lépés: Indulás – és az Engaging

Ha sikerült jól megtervezned a kampányt, az indulás után már nincs más dolgod, mint megfigyelni, hogyan is szerepel.

Már ezen a napon is válaszolj új követőid kérdéseire, reagálj hozzászólásaikra, ez az engagement folyamata. Vagyis lényegében olyan jól kommunikálsz, hogy az emberek figyelnek rád. Érdekli őket a mondanivalód. 

#6 lépés: Az indulás után – Social média manager lettél


Miután sikeresen beléptél a közösségi oldalak világába, maradj aktív, tartsd a kapcsolatot követőiddel, és fejleszd márkád személyiségét. A social média managerek munkájába most nem megyünk bele nagyobb részletességgel,de itt van néhány tipp a kezdetekre.

  • Ismerd meg követőidet és a leggyakoribb hozzászólóidat. Kik ők? Mennyire illenek rájuk a célperszónád tulajdonságai?
  • Ne félj kísérletezni. Lehet, hogy az eredeti terveid mégsem lesznek annyira sikeresek, mint hitted. Próbálj ki új taktikákat, így mindig friss maradhatsz és nem felejtesz el ötletelni.
  • Az 5 perc hírnév nem tart sokáig. Nem érdemes ész nélkül megosztanod az éppen aktuális, legnépszerűbb tartalmat, mert hosszú távon ronthatja márkád sikerét. Csak olyan tartalmakat ossz meg, melyek beleillenek vállalkozásod profiljába.
  • Ne csak regisztrálj, légy aktív!
  • Ne indulás előtt 2 héttel találd ki a tartalmat. Saját dolgodat könnyíted meg, ha jóval előre tisztázzátok, milyen tartalommal töltitek meg közösségi profilotokat.

Ha betartod ezeket a jótanácsokat, garantált a social media felületeid sikere. A legfontosabb, hogy mindig legyen terved, és hogy aktív legyél! Reméljük, hozzájárultunk tanácsainkkal egy jól műküdő közösségi oldal üzemeltetéséhez!

Ha a social megjelenésed  mellett a weblapodra is nagyobb hangsúlyt fektetnél, vedd fel velünk a kapcsolatot, és mi segítünk Neked!