Online marketing: vállalkozóként és fogyasztóként is ismert lehet számunkra ez a kifejezés, ami egy rendkívül összetett rendszert takar. Ez az e-marketing egyik fajtája, vagyis nem más, mint internetes marketing. Alapelve tulajdonképpen megegyezik a hagyományos marketing négylépéses folyamatával, azonban egy fontos különbség kiemelhető: az online marketing esetében beszélünk egy eladóról (Rólatok, vállalkozókról!) és az egyszemélyes piacot képző vásárlóról. Az eladó a kommunikátor szerepében van jelen, vagyis ő közvetíti azokat az értékeket, melyeket ő és vállalkozása is képvisel. Az egyszemélyes fogyasztói réteg ebben az esetben nem negatívumként értelmezendő: az eladó képes arra az online marketing segítségével, hogy fogyasztói igényeinek felmérése után olyan közvetett (vagy akár közvetlen) üzenetet juttasson el hozzá, ami a leginkább releváns számukra.

Vagyis Én közvetítek Nektek valamit, ami Neked és és Nekem is ugyanolyan jó, és ne felejtsük, legfőképpen hasznos, hiszen mindannyian a haszon maximalizálására törekszünk. Ez így talán túl egyszerűnek tűnik.

De akkor hogy lehet az, hogy míg az egyik résznek az online marketing profitot hoz, addig a másik része csupán csak a „készítek egy honlapot, így mindenki eléri a szolgáltatásomat, és ennyi…” típusba tartozik? Van egy jó ötleted, egy szépen összeállított honlapod, van egy remek szolgáltatásod? Kezdésnek jó. De ezeket el is kell tudnod adni!

Az online marketing azért is egy összetett rendszer, mert különböző részfolyamatokból tevődik össze, ezekkel azonban rendszeresen foglalkozni is kell! Azokon a buktatókon kell átjutni, melyek leküzdése során valóban szert tehetünk internetes jövedelemre. A következőkben ezekről a buktatókról lesz szó.

A sült galamb példája

Akkor van nagy baj, ha ismerve az online marketinget, az internetes céljainkkal nem vagyunk tisztában. Sokan úgy hiszik, elég, ha van olyan termékük vagy szolgáltatásuk, amit ha feltesznek a netre, hirdetik, értékesítik, akkor a befektetett energia meg is fog térülni. Itt azonban nem erről van szó, hanem az alapvető bizalomról. Eladóként törekednünk kell arra, hogy olyan kapcsolatot építsünk ki az egyszemélyes piacunkkal (egyszemélyes alatt tehát a széleskörű, bár egységes tömeget értsd), ami hozzájárul a célunk eléréséhez. A vevőnk –ha nem láthat, nem érintkezhet közvetlenül a szolgáltatással- mikor fog tőlünk bármit is vásárolni? A kulcs a bizalom. Meg kell adni a fogyasztónak azt az érzést, hogy Ránk bármikor számíthat, ha probléma adódik, és Mi vagyunk számára a legjobbak!

Csak egy szép honlap kell!

Ha az online szót olvassuk, talán elsőre eszünkbe juthat az esztétikai élmény nyújtása is, vagyis azt hihetjük, hogy csak a tökéletes honlappal lehet az interneten elindulni.  Van egy szép honlapod, egy piacképes szolgáltatásod vagy terméked, de mégsem térül meg belőle semmi. Nem feltétlenül az lesz az elsődleges szempont, hogy mit adunk el az interneten, hanem hogy hogyan. Át kell néznünk a honlapunkat, időt és energiát kell szánni az értékesítési oldal elkészítésére (sales), a kampányokra, a hírlevelekre és az időpontok betartására! Ismét visszatér az összetett rendszer fogalma: olyan részfolyamatok összességéről beszélünk, melynek minden pontja ugyanolyan fontos célunk elérése érdekében. Ha ezekre nem figyelünk oda, az online marketing által szerezhető siker csupán egy álom lesz számunkra. A következőkben főként olyan kérdéseket olvashattok, amiket magatoknak kell feltenni és megválaszolni!

Tervezzünk!

A céltalan bolyongás mellett az is jellemző, hogy az internetes vállalkozásoknak legtöbbször nincsenek terveik, nincsenek menekülő pótterveik, csak fejjel mennek neki a nagy online világnak. Írj egy listát magadnak arról, pontosan hogyan is épülhet fel a Te rendszered!

  • Tervezni kell!
  • Tervezd meg, hogy mikor és mit fogsz csinálni!
  • Tervezd meg az online értékesítési üzletedet!
  • Minden tevékenységedhez köss határidőt!
  • Tartsd is be a határidőket!
  • Honnan lesznek látogatóid a honlapodon?
  • Hogyan fogsz kommunikálni velük?
  • Mikor és milyen hírlevelet fogsz kiküldeni?
  • Mikor és mit fogsz nekik értékesíteni?
  • Ha nem vásárolnak tőled, akkor hogyan adsz el nekik később?
  • Ha vásárolnak, akkor hogyan fogsz tovább kommunikálni velük?

Menj végig minden ponton és őszintén válaszold meg magadnak a feltett kérdéseket.

Másolás?

Nem tekinthető hibának az, hogyha megnézünk másokat, mégis hogyan csinálják, hogy néz ki a honlapjuk és mitől működhet nekik az online marketing. De elkövethetjük azt a hibát, hogy a saját profilunkat is a konkurencia tükrében tervezzük meg. Azonban nem ők lesznek a látogatóink, nem ők alkotják majd a vásárló köreinket. Ezért fontos , hogy a saját terveinket és a saját elképzeléseinket valósítsuk meg! Koncentráljunk a saját látogatóinkra, problémáikra. Mi az előnye termékünknek vagy szolgáltatásunknak? Milyen problémára nyújtok megoldást? Hogyan tudom orvosolni a problémákat? Mivel több, mivel másabb az én termékem a többi terméknél?

Ezeket nem csak magunknak kell átgondolni és összeírni , hanem feltüntethetjük az oldalunkon is, hiszen mindenki a ,,mást”, a ,,jobbat” keresi.

Mérjünk!

Egy korábbi cikkünkben olvashattatok a Google Analytics-ről és a használata mellett szóló érvekről. Emellett azonban szükség van adataink heti vagy legalább havi látogatottsági statisztikáinak kiértékelésére is. A következő kérdésekre keressünk válaszokat: Milyen forrásokból érkeznek a látogatók? Hogyan találtak ránk? Milyen tartalmakat olvasnak és mennyi időt töltenek el az egyes oldalakon? Figyeljük meg a visszafordulási arányokat és a ,,kosárelhagyást” (értsd: amikor a látogatód nem válik potenciális vevőddé és nem történik meg a konverzió)!

Az új projekteket teszteljük, ha nem jók az eredményeink, akkor változtassunk és teszteljük újra. Lássunk a számok mögé, figyeljük a dinamikát! Erre tökéletes példa a hírlevelek összeállítása. Jó kiindulási pont lehet az, ha kétféle verziót is tesztelünk, és mérjük, melyik aratott nagyobb sikert, a jövőben pedig azt az irányvonalat követjük.

Felsoroltunk néhány olyan dolgot, melyekre érdemes odafigyelni annak érdekében, hogy egy hatékonyan és jól felépített online marketing rendszerrel minél nagyobb piacot tudjunk meghódítani.

Az online marketing jelentős részét teszi ki az interneten való elérhetőséged, ezért ha weboldalad fejlesztésére lenne szükséged, bátran fordulj hozzánk!